Translate

onsdag 25 december 2019

Julottan - ett juldagsminne i Fängsjö




Ett barndomsminne.

Min familj har firat många, många  jular i den lilla skogsbyn Fängsjö. Ofta firade vi jularna tillsammans med den stora släkten och med de två bröderna  Fängström som fortfarande bodde kvar i byn. Jag har mina rötter i Fängsjö via min mor, som föddes och växte upp med sina tolv syskon i Fängsjö. Rötterna till byn sträcker sig dock tillbaka till början av 1800-talet när ett par nybyggare från Dalarna bosatte sig där.  Byn har varit befolkat fram till slutet av 1980-talet när den siste bybon lämnade byn. Idag är Fängsjö en fritidsby där de flesta fritidsboende har rötter och kopplingar till byn. 

Det finns ingen elektricitet i Fängsjö, men vi klarade jularna det med levande ljus i granen, öppen spiseldning och marschaller ute på gården och efter byvägen. Snö och skottning ingick i julbestyren.

Det hände nån gång att vi besökte julottan i min barndom. Julottan var inte något som stod på agendan varje jul men det hände någon gång. En julhelg i början av 1960-talet i Fängsjö fick jag, mina syskon och en kusin en idé att vandra till julottan på juldagsmorgonen. Det är ca 1,6 mil från Fängsjö till kyrkan i byn. 

Sagt och gjort. Vi steg upp tidigt i ottan medan det var alldeles mörkt ute och vandrade iväg. Det hade snöat under natten, så det blev en en ganska tuff vandring ett par timmar i mörker och djupsnö. Vi hade i alla fall fotogenlyktor med oss som lyste upp vår vandring.

När vi så småningom kom fram hade julottan precis avslutats i kyrkan.. Bara vaktmästaren fanns kvar i kyrkan. Vi kom en timme för sent! Besvikelsen blev förstås stor, men jag minns inte att vi var speciellt ledsna. Vi gick till en moster och morbror i byn som bjöd oss på kaffe innan en kusin skjutsade hem oss till Fängsjö.

Jag är glad och tacksam för alla fina julminnen i Fängsjö. Minnen som med åren blivit som vackra pärlor i minnets kavalkad.





1 kommentar:

Hans sa...

Dear Anita,

a little bit late. But I wanted to thank you for your beautiful Christmas memories. Thanks a lot!! You know, when you allow us to take part in your memories, it feels – at least for me - like I was a part of a group. A group that is far away, but true. So i don't have to choose between group and truth. Between the only group that feels really like a group even when i´m alone. And the truth that is the only one, even if many truths maintain that from themselves. I was born in 1969. I am glad that I don´t have to choose anymore but that I was allowed to find. Indeed aging is known to have a disadvantage. You see and hear worse and worse. But aging also has an advantage. Feelings never grow old. And so i can rely on my feeling to realize that a group is closer to me than most groups that exist where i live. That truth is closer to me than most truths which exist where i live.

For the new year I wish you health, satisfaction and success in everything you want to do.

KRAM! ❤,
Hans