Translate

tisdag 13 november 2018

Flygbilder från Västanbäck, Näsåker 1959

Jag har hittat ett mycket intressant arkiv i Arkiv Digital, nämligen ett flygbildsarkiv från 1959. Där fanns bl.a. flera bilder från min barndoms by Västanbäck i Näsåker. Även mitt föräldrahem på 1950-talet finns med i bildarkivet. Så roligt att se! Jag lägger ut några flygbilder från Västanbäck.

I samma bildarkiv finns också en serie flygfoton med ett 60-tal bilder från Näsåker. Mycket vackra färgbilder.

Om man vill se alla bilder så kan man ta ett abonnemang på Arkiv Digitals utmärkta släktforskningsarkiv.  Läs mera på deras hemsida. Adressen är:
https://www.arkivdigital.se/

Uppdatering. Det finns flera flygbilder från Näsåker. För er som har, eller kommer att skaffa, ett abonnemang på Arkiv digital så kan jag rekommendera att titta på nedanstående serie (nedan) på minst ett 60-tal flygbilder på gårdar i Näsåker från 1959. Mycket fina bilder, de flesta i färg.

Länk till serien (abonnemang krävs): AB Stockholms Aero Råkopior 3201-4800 (o) F:4663 (1959)


Mitt föräldrahem på 1950-talet; det större huset mitt i bild. Övriga gårdar tillhörde fam. K-A Lindström, Holger Englund och Lennart Eriksson (det sista även kallad "Magnussons stuga") Västanbäck 1959.

"Bengts handelsbod" (vita huset) och fam. Emil Håkanssons gård i fronten. Västanbäck 1959

Fam. Tage Erikssons gård i bakgrunden och fam. Halvar Lindströms gård i fronten. Västanbäck 1959.

Fam. Helmer Hörnings gård i Västanbäck 1959.

"Magnussons stuga" - det hus som mina föräldrar bodde i medan huset till vänster i bild byggdes. Det stod klart 1951.
Det sk "tattarhuset" där tattare bodde under 1920-30 talet. 1959 bodde Maria Jonsson i huset.

Fam. Roos gård i "Kalles backen". 1959

Albert Lundins gård 1959

Fam. Karl Karlström och Algot Sundelins gårdar i bakgrunden.

Fam. Nils Lundins gård 1959

Fd. Olle Sjöströms gård i Västanbäck 1959.

Ägare Hilmer Sidén, Västanbäck. 


Några gårdar i Västanbäck (?) som jag inte känner igen.. Kan någon hjälpa mig att identifiera dem?
Uppdatering. Ett stort tack till Hans G. Björklund för hjälp att identifiera flera av gårdarna!

Nr 1 Ägare: Olof Pallin,  Kläpp Näsåker

Nr 2 Hilda Hambergs hus i Kläpp 

Nr 3 - Fam. Andor Sjödin Rå, Näsåker

Nr 4 Ägare Sigfrid Nilsson Kläpp, Näsåker

Nr 5

Nr 6

Nr 7 Fam. Artur Viklund (senare Ragnar Gideonsson) Kläpp

Inga kommentarer: