Translate

onsdag 13 februari 2013

Kommunen är mer än bara stan..

Måste få dela denna briljanta dikt av Marthin Jönsson, komminister i Resele och Ed. Egentligen handlar dikten om den nu så aktuella skolnedläggningen i Resele, men även om Solleftå kommuns styvmoderliga behandling av hela Västra.. Det kan inte sägas bättre!

Tack Marthin för att jag fick lova att dela dikten!


"Det som är Resele är även hem för många med framtidsutsikter,
men som genom ett skolnedläggningshot även är offer för kommunens samhällskonflikter.

... Sollefteå kommun vill spara,
men utan att vilja förklara,
... och tycker att de "på landet" skall vara anpassningsbara.

I Resele betalar vi skatt precis som i stan,
så jag fattar inte hur de tänker i beslutande organ,
att vi "på landet" inte får samma service som de i stan.

Centralt tänkande och en massa dolda falskspel,
och att endast Sollefteå ska vara en "kronjuvel",
tycker jag rimmar dåligt och känns åt skogen fel!

Kommunen är mer än bara stan,
och det jag fick höra häromdan,
känns som om man blir bortfintad av sitt eget lag på "hemmaplan."

Typ: har man valt att bosätta sig utanför stan,
så står man utanför det som kallas jämställdhetsplan,
som tydligen bara gäller såna som bor just i stan.

Att social välfärd, kommunikationer och sånt,
ligger långt bortom vår horisont.

Vi i Resele är inga andraklassens medborgare hoppas jag ni förstår,
för sätt er in i vår skolsituation och känn hur vi mår.

Att en fungerande skola inte skall räknas som det mest basala,
som vissa politiker oss försöker intala,
skärp er istället och var lojala,

och våga se saker och ting i färgskala!
..detta vill jag bara påtala!"

/ Marthin Jönsson



Inga kommentarer: