Translate

måndag 31 oktober 2011

Vad händer i Ramsele?



Det har blivit alltmer uppenbart att en av våra grannbyar har blivit en plats för mycket kriminalitet, inbrott, misshandel och trakasserier där bland andra hela familjer är inblandade. Ramsele har blivit en otrygg plats där många är rädda. Det framkommer tydligt även i den här filmsnutten från SVT:s Mittnytt.

Det verkar som polisen står maktlösa inför problemen. Många av de kriminella är kända av ortsborna och polisen, men ändå går de fria på grund av brist på bevis.

Det är lätt att dra paralleller till en ort i Norrbotten där man har svårt att få bukt med familjära trakasserier, som har pågått där i åratal. Men för ramselebornas skull så får man hoppas att polisen och ortsbor ska kunna stävja den här brottsligheten i tid innan byn avfolkas och blir helt laglöst.

7 kommentarer:

Steve sa...

Bedrövligt, men tyvärr så ser samhället ut så idag. Skrämmande om ett fåtal tillåts terrorisera en hel ort. Annat var det när jag gick i realskolan där. Värsta "brottet" då var när vi skolelever tjuvrökte på byn. Det fick man anmärkning för då, om nån nitisk lärare på promenad eller hemifrån köksfönstret såg detta.
"The Times They Are a-Changin'".

reneesfotoblogg sa...

Här blev ett lantbrukarpar fastbundna och avrättade för ett par veckor sedan och inte har polisen uträttat någonting.
Visserligen anhöll man tre kriminella men lät dom gå i brist på bevis.
Man blir så fruktansvärt sorgsen när man tänker på vad mannen och kvinnan fick utstå innan döden kom och vilket lidande anhöriga ska leva med resten av livet.

Anita sa...

Steve: Ja, det känns skrämmande. Jag har arbetat i Ramsele i många år, och då upplevde jag ingenting av det som många ortsbor nu är drabbade av.

Renée: Ja, det mordet var fruktansvärt. Det är bara att hoppas att det klaras upp snarast! Ett liknande fall hände utanför Härnösand för några år sedan och det är fortfarande olöst.

Anonym sa...

Samma sak har hänt här i Frankrike 2 ggr inte lângt härifrân. Pensionärer har blivit ett begärligt och lätt villebrâd specielt om de lever ensamma, tillbakadraget och barnen är utflugna. Har märkt att det finns ett "latent hat" mellan pensionärer och vissa ungdomar inte bara de arbetslösa. Märkligt.
Undrar om det inte rör sig om en rädsla för framtiden och dâliga tider...som väcker jaktinstinkten hos mentalt labila predatorer. Det är dâ viktigt att hâlla sig i trim och vara pâ sin vakt i största allmännhet. Tacka vet jag hundar !
G-mor

Anonym sa...

Jag funderar över varför jag inte hörde några inhemska ortsbor i intervjuerna. Det var inflyttade folk som kom till tals.

Kan det vara så att Ramsele blivit en förvaringsort för sk. "skubb" från tätorterna som de vill bli av med där. Vet att det förekommer här omkring att Göteborg utlokaliserar mindre önskvärda element till olika landsbygdskommuner. Utan att fråga de boende. De köper en fastighet av någon mindre nogräknad som vill sälja och flytta och sedan är det kört.

Anita sa...

Gammelmor: Segregeringen mellan invandrare och fransmän är väl ett stort problem i Frankrike som har skapat stora problem med bl.a. kriminalitet och hat, eller hur? Jag tror att även den allt större klyftan mellan fattiga och rika och ekonomisk otrygghet, inte minst i Sverige, är en stark grogrund för problem och kriminalitet.

Anonym: Nja, utan att vara speciellt insatt i problematiken i Ramsele, så tycks det också finnas lokalt förankrade ortsbor/familjer som har förorskat mycket av de problem som uppstått.

ZOOFIE LJUNG sa...

"Jag funderar över varför jag inte hörde några inhemska ortsbor i intervjuerna. Det var inflyttade folk som kom till tals.

Kan det vara så att Ramsele blivit en förvaringsort för sk. "skubb" från tätorterna som de vill bli av med där. Vet att det förekommer här omkring att Göteborg utlokaliserar mindre önskvärda element till olika landsbygdskommuner. Utan att fråga de boende. De köper en fastighet av någon mindre nogräknad som vill sälja och flytta och sedan är det kört."

- Jag vet att jag är hemskt sen med att kommentera här, men jag hittade just inlägget. Googlade Ramsele.

Den skånska kvinnan i intervjun är min mamma. Hon ställde upp på intervjun då hon hörde att ingen annan vågade. Hon har bott i Ramsele i nästan 20 år. Hennes pappa kommer härifrån och därför hade hon spenderat varje sommar här uppe i Ramsele sedan hon var ung. Vips så träffade hon min pappa och de hamnade här.

Min mamma har alltså bott där så länge allt detta pågått, så hon vet vad hon pratar om :)))