Translate

måndag 17 oktober 2011

Capri

Capri. Så mycket skönhet det finns på en enda liten ö! Ögat, själen och hjärtat är fullt av allt det vackra som vi fick se, och jag visar gärna några av bilderna..

Utsikten från vårt hotellrum på Hotell San Michele i Anacapri.



Ännu en underbar utsikt på Capri



Villa San Michele, skapad av Axel Munthe, måste man givetvis besöka. Det är en fantastiskt vacker villa högt uppe på Anacapris berg som lockar många besökare. Axel Munthe samlade på vackra skulpturer och konstverk från romartiden, och de fyller en stor del av villan. Otroligt vackert!




Den vackra sfinxen i Villa San Michele, som tronar på en av terasserna med en vidunderlig utsikt över havet måste man förstås klappa - då ska ens bästa önskan slå in, sägs det. Givetvis gjorde jag det! :)



Många av oss i sällskapet vandrade leden upp till berget Monte Solaro. Vi belönades med en underbar utsikt över Capris kust!



Vår reseledare Cissi gjorde succé med att sjunga italienska sånger i baren på Hotell San Michele! Underbart!



Det här magnifikt vackra golvet i den lilla kyrkan San Michele skapades 1761 av Leonardo Chiaiese, en av de mest berömda av Abruzzo konstnärerna i Neapel på den tiden.

Cissi sjöng Händels "Lascia Ch´io pianga" acapella i den vackra kyrkan. Så otroligt vackert! Akustiken var fantastisk och vi som lyssnade hänförda!


Kan man annat än fascineras av den här lilla vackra byn Positano efter amalfikusten?

12 kommentarer:

Elisabet. sa...

Nu är jag ju förfärligt huvudsvag .., men jysses, så vackert där är!

reneesfotoblogg sa...

Vilka alldeles fantastiska bilder och vilken duktig fotograf!

Anonym sa...

Håller med ovanstående. Fantastiska vyer och underbara färger som du fångat med din kamera. Härligt att få se dem :D

Hej från Evy

Kesu sa...

Jag klappade Sfinxen en gång och räknar med att få komma tillbaka. I väntan på den resan njuter jag av dina bilder. Väldigt vackra! Tack för återseendet.

Jag skulle hemskt gärna vilja på på Capri, inbillar mig att nu, just nu, är precis rätt säsong. Inget galet många turister, inte våldsamt hett.

Positano, var det inte där som Il Posatino utspelade sig, eller är jag helt ute och cyklar?

Anita sa...

Elisabet: Jag tror snarare att du blir yr av allt vackert! ;)

Reneé: Tack! Jag har en bra kamera snarare. ;)

Evy: Verkligheten är ännu vackrare än korten. :)

Kesu: Att klappa sfinxen ska visst betyda att man får sina önskningar uppfyllda, läste jag nyss.
Tiden var perfekt! En kraftig åskskur näst sista dagen, men för övrigt ljuvligt vädet t.o.m för bad. :)

Menar du filmen Il Posino? Jag kollade på nätet och såg att den spelades in på en ö utanför Sicilien. Har inte sett filmen. Är den bra?

Kesu sa...

Ja, Il Postino menade jag, förstår inte själv vad jag skrivit. Jättejättebra film, den MÅSTE du se! Huvudrollsinnehavaren dog dagen efter filminspelningen var klar.

Aha, utanför Sicilien, det var väl det snarlika ortsnamnet som jag snurrade ihop det med.

Anita sa...

Tack för filmtipset! Jag fick många italienska filmtips under resan, nu måste jag försöka se dem. :)

reneesfotoblogg sa...

Kan man få veta vad kameran heter?

Anita sa...

Visst får du det Reneé! :) Det är en liten digitalkamera Canon ixus 860 IS. Liten och lagom att ha med sig i fickan och på resor. Inte så bra på zoomning, ej heller så bra för inomhusbilder. Däremot bra för utomhuskort, tycker jag. Perfekt på resor!

reneesfotoblogg sa...

Tack Anita! Står inför att köpa mig en liten compact-kamera för att ha i fickan eftersom det kan bli väldigt tungt att kånka på de andra med stora objektiv. Alltsom oftast väljer jag att lämna kameran hemma och då kan man ge sig fadderutten på att det ena motivet efter det andra dyker upp och man kommer hem med en massa bilder som man inte tagit.
Dina bilder är både skarpa och har behagliga färger så det är möjligt att det blir "din" Canon.

Farmor Ingegerd sa...

Fina bilder :)

Anita sa...

Tack Ingegerd! :)