Translate

lördag 11 december 2010

Vilket djur?

Spårstämpel: fem tår, avtryck från framtassens häldyna, 7-9 cm lång inkl. häldyna.

Ett dagsaktuellt spår...

Vad är detta för djurspår? Det är ett ganska ovanligt djur, tror jag.  Det är andra gången jag får se ett sådant här djurspår, men jag har aldrig fått se djuret i verkligheten.

Jag har flera bilder , kanske mera typiska spår för det här ovanliga djuret, men jag nöjer mig med det här så länge... ;)

Kan någon gissa vad det är för djur?

Uppdatering:

Flera svar har ramlat in; både här och på facebook. Bland förslagen;  järv, en stor katt och så det rätta svaret... utter! Det var Harriet som kom med det rätta svaret! Belöningen blir en pepparkaka  på tisdag Harriet! ;)



Uttern är ett mårddjur, lever i vatten, äter mestadels fisk, åker gärna kana i utförsbackar och "paddlar" på plana underlag.  Utterkanan är ca 15-20 cm bred. Det blev tyvärr ganska dåliga bilder i skymningsljus, men jag tror man kan se den typiska utterkanan och spåren ganska tydligt ändå.

Platsen där vi såg utterspåren fanns mellan en sjö och en närliggande bäck, och man kunde följa spåren minst ett par hundra meter i snön.

Hur pass vanlig är uttern i vårt område och i övriga delar av vårt land? Någon som har sett utter?

Mer om utterspår:
http://ornkartan.ornskoldsvik.se/utter/utterspar.cfm

7 kommentarer:

Anonym sa...

God fortsättning på Advent Anita.

Dina tassavtryck kan vara från katt tror jag. Har för mig att det finns femtåade katter :D

Nåja, någon spårare är jag inte men räv och grävling, älg och rådjur tror jag att jag känner igen :D

Hej från Evy

Anonym sa...

Hej Anita
Kan det vara en utter...
Harriet

Kersti sa...

Så spännade. Någon utter har jag aldrig sett. Bäver finns hos mig man jag har inte sett den heller, bara tydliga tecken på att den finns här i närheten. Önskar dig en fridfull tredje advent. Kram Kersti

Christina sa...

Nej, jag har aldrig sett en utter annat än på Skansen tyvärr.
Tänker på Rally-låten:
Den stackars uttern
med sina kalla futter
...;-)

Det sägs väl att uttern är på väg tillbaka?

Anita sa...

Evy: De här spåren var definitivt större än kattspår. ;)Har du sett en utter nån gång?

Harriet: Jag misstänkte att du skulle gissa rätt! ;)

Kersti: Jag tror att det är svårt att få syn på utter. Bäver är desto vanligare och man ser den ofta här i vissa åar och älvar.
En riktigt fin advent önskar jag dig med! Kram.

Christina: Jag tror att utter är mycket skygga djur. Men den här uttern hade "gått" en lång sträcka efter vägen märkligt nog innan den vek av in i skogen. Den kanske fick "kalla futter"..? ;)

Anonym sa...

Hej Anita

Nej en utter har jag inte sett men har för mig att de fanns i Härnön på -70-talet.
Bäver har vi nedanför vårat hus i Lidan. De gör fruktansvärd åverkan på åbrinkarna där sluttningarna nu ser mer ut som plockepinn i stället för skog. Bäverns spår är också en sådan där kana, men några tassavtryck har jag aldrig sett. Men det beror kanske på att den gått tillbaka samma väg den kom och då åkt på mage i stället för gått :D

Hej från Evy

Anita sa...

Evy. Ja, bävern gör verkligen skada på skogen där den drar fram. Här jagas bäver av och till för att hålla bäverstammen nere. Annars skulle stammen förökas väldigt snabbt.