Translate

torsdag 7 oktober 2010

Min vita orkidé..


Jag är ingen större älskare av inomhusväxter.. Blommorna verkar inte gilla mig heller för den delen... För så fort de bor hos mig så mår de dåligt, vissnar eller dör. De trivs helt enkelt inte riktigt hos mig! ;) Nåväl, det är ju ömsesidigt så jag har i allmänhet ganska lite växter numera inomhus. Bara sådana som sköter sig själv liksom. ;) När de vissnar så kastar jag bort dem och köper eventuellt nya.

Förra sommaren fick jag för mig att köpa en orkidé. Bara för att den var så vacker! Hela förra sommaren blommade orkidén och jag gladdes. Jag pysslade om den extra noga, pratade lite försiktigt med den och den fick till och med beröm! Av både mig och andra...

Hösten kom och plötsligt så vissnade blommorna och ramlade ner. Bladen såg också ledsna ut och ramlade av, så det var bara att inse att det var dags igen att kasta ännu en blomma. Orkidén trivdes inte längre. Trodde jag.

Men... jag ställde undan blomman i ett fönster. Lät den stå och vara sur och ledsen. Jag vattnade den ibland, men jag var lika sur på den som den var på mig och jag brydde mig egentligen inte..

Men så plötsligt i våras så fick jag se att det började växa stänglar på den torra växten. Väntade lite avvaktande..

Jag planterade om blomman i en lite större kruka och så småningom fick jag se nya blad spira och på stängeln syntes knoppar. I våras slog blommorna ut, och hela sommaren har orkidén spritt glädje med sina vackra blommor! H e l a sommaren! Fortfarande är blommorna lika vackra och sprider glädje i köksfönstret. Fantastiskt!

Snälla, vackra orkidé - sluta inte att trivas hos mig! ;) Jag l o v a r att vårda dig så mycket det går.


Men hur ska jag göra...?

PS. Vet ni vad som finns i den andra krukan...? Jo, en kastanjenöt från Vängsjöberg i Gottröra. Kan det bli nå´t?
Nja... jag tror inte det. ;)

21 kommentarer:

Rexxie sa...

Du skall göra precis som du gjorde förra hösten, nämligen att inte vårda den så jättemycket! Det vanligaste felet folk gör är att vattna dem för mycket...

Anita sa...

Rexxie: Ja, jag har fått veta att orkideér ska ha lite vatten. Tack! :)

reneesfotoblogg sa...

Är som du när det gäller inneväxter.
Fick en likadan orkidé i julklapp förra året och den blommade på tre stänglar i säkert sex månader men sedan var det finito.
Det har kommit ett nytt blad men ett har också försvunnit på grund av för mycket vatten antagligen för det blev knallgult. Hur ofta vattnar du?

Anonym sa...

Dessa blommor växer i träd, vad jag läst. Så rötterna behöver ljus. Det brukar vara en genomskinlig kruka.

Lars Eric

Anita sa...

Reneé: Ja du, i somras fick jag veta av en blomkunnig kusin att orkideér ska ha väldigt lite vatten för att må bra. Jag vattnar nu bara när blomjorden är riktigt uttorkad och då mycket lite..
Jag hoppas den överlever vintern! :)
Lycka till med din orkidé också, Reneé!

Lars Eric: Jag har läst på lite efter att jag skrev mitt inlägg och läst att rötterna gärna vill ha ljus. Du bekräftade det! Tack snälla!

lasse sa...

Jag har nästan bara orkidéer (phalaenopsis) hemma. De är så lätta att sköta. Och så vackra!
En länk till skötsel:

http://www.orchidehuset.se/

/Lasse

Anita sa...

Lasse Ö.?

Visst är det lite märkligt - jag trodde orkideér var "svåra" blommor att sköta...och så kanske de är de lättaste..??

Så fint med alla orkideér! Få se hur det går för mig - kanske blir det en favorit för mig också? ;)
Hoppas kan man ju alltid... ;)

Tack för länken!

Christina sa...

De kommer helt säkert att bli en favorit hemma hos dig, för jag funkar precis som du med inomhusväxter och jag gillar verkligen dessa växter.
Orkidéerna är så tacksamma, de gillar att vanskötas (vattnas för lite) och när de blommar gör de det oftast månadsvis, med kaskader av blommor.

Genomskinlig plastkruka, och speciell blomjord (massa bark) och billig orkidénäring på flaska som du köper på Plantagen.

anita sa...

Tack Christina! Så glad för alla tips jag får!

Ju sämre skötsel, ju vackrare blomma. ;)

Passar mig precis!! ;)

Elisabet. sa...

Anita .....

tack för snällord på bloggen.

så rar du är!

Anita sa...

Elisabet: :)

Tankevågor sa...

Men vad roligt Anita med det hör inlägget för jag fick min allra första orkidée i juni i present och den har blommat hela sommaren med vackra blommor.
Har aldrig haft en sån förut och alltid trott att de är svåra...

Nu har stjälkarna torkat och vissnat och nu har jag ju också fått massor av tips här.
Ska göra som Rexxie säger och du gjorde....inte vattna den för mycket och hålla tummarna att den börjar blomma igen sen. :-))

Anita sa...

Londongirl: Jag har också alltid trott tidigare att orkideér krävde mycket vård och skötsel, och så kanske de är de mest lättsamma blommorna..! ;)

Kolla också bland andra Christinas tips - det tänker jag pröva till våren.

Vi får önska varandra lycka till med våra orkideér! ;)

Christina sa...

Det finns en sajt på nätet som heter
Orkidéprat, där står det mesta som finns att veta om orkidéer ;).
Jag har fått massor av tips där, bl a när det gäller omplantering vilket jag kände mig lite skrajsen inför, och folk är väldigt vänliga när man ställer frågor och man får alltid svar.
Ett toppenställe!

lasse sa...

På trädgårdsmässan i våras köpte jag en orkidé (Neofinetis faicata) som ska ha en helt ljuvlig doft. Den har inte börjat blomma än, men jag håller tummen.

Lasse

lasse sa...

Jag kände mig tvingad att kolla hur många orkidéer jag har. Om man bortser från vårens inköp har 21 stycken, men bara 12 som blommar nu.

En annan växt som är väldigt lättskött är garderobsblomman.
Jag har två stycken. Vattnar när jag kommer ihåg dem (ca 2 gånger per år).
De växer inte, men de lever.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Garderobsblomma

De behöver nog mer ljus, vatten och näring.

Lasse

Anita sa...

Christina: Tack för länktipset! Sparas. (Hur skapar man en länk i kommentatorsfältet...?;)

Lasse: Åh, vilken orkidésamling du har! Imponerande.

Garderobsblomma - vilket roligt namn på en blomma! Vattnar du bara ett par ggr/år? Otroligt. Måste in och klla din länk genast..

Anonym sa...

I Vängsjöberg (Starrhamra) har vår moster och morbror ett torpställe. Här nära "landade" SAS-planet en vinterdag på 1990-talet.

Lars Eric

Anita sa...

Lars Eric: Kastanjenötterna är plockade på Vängsjöbergs herrgård i Gottröra som tillhört familjen Skeckta en gång i tiden. Har du varit dit?

Anonym sa...

Nej, tyvärr. Vi bara svänger vänster förbi herrgården när vi åker till Björkendals torp.

Lars Eric

Anita sa...

Lars Eric: Inte jag heller..
Jag har rötter till familjen Skeckta och en avlägsen släkting skickade mig kastanjerna. Snällt!

Jag besökte Gottröra för många år sedan. Besökte kyrkan bl.a.