Translate

tisdag 28 september 2010

Fiskgjusbo från ovan..


Det här är ett foto av en plats som jag har besökt ofta. Men jag har aldrig sett platsen från det här perspektivet! Såå vackert!

Det här vackra utsikten är desto mera välkänd för familjen fiskgjusarna! ;)

Om man tittar noga så kan man se ett grått träd som inte liknar de andra träden ute på den lilla holmen. Längst uppe i det gamla, döda och lutande trädet bor ett fiskgjuspar som varje sommar åker ända från Afrika för att idka sommar- och familjeliv där uppe i trädkronan.

Fiskgjusarna har vid det här laget lämnat sommarstället för att övervintra i ett varmare vinterkvarter. Jag förstår dem..

Jag hoppas hemresan gick bra.

Välkommen igen nästa vår!



Fotot: Piloten i flygplanet heter Dick och fotografen heter Harriet.

TACK! :)

12 kommentarer:

Steve sa...

Här kan man tala om nya och vidgade perspektiv. Häftigt!

Anita sa...

Perspektiv på saker och ting är alltid bra! ;)

Tantaluran sa...

Hade velat åka med dem till Afrika!

Anita sa...

Tantaluran: Jag med!;)

reneesfotoblogg sa...

Jag undrar, bygger flyttfåglarna bo i Afrika?
Om inte, så är det väl bara någon sort semesterresa dom gör till varmare länder?
Då måste väl här, där de bygger bo och drar upp ungar som är hemma....eller?
Så utomordentligt oviktigt medger jag men ibland funderar man på saker som egentligen inte har någon betydelse.

Anita sa...

Reneé: Utan att vara helt 100 % säker så gissar jag att fiskgjusarna, och andra flyttfåglar, häckar bara i Skandinavien och andra boplatser, inte i Afrika. Ungarna återkommer också till boplatsen och bygger sina bon inom ett ganska nära avstånd från det bo där de föddes.

Inkan© sa...

Fin vy! Synd att de inte flög lite lägre...Fast då hade nog fåglarna protesterat.

Anita sa...

Inkan: Rätt! Dick ville inte flyga för lågt för att inte störa gjusarna.

Anonym sa...

Vilken bild. Är det Långnäset som skymtar i underkant och Bergön i övre vänstra hörnet.
Sven Olof

Anita sa...

S-O: Helt rätt! ;)

Christina sa...

Såååå vackert, jag känner mig som en fiskljuse själv när jag tittar på bilden.

Anita sa...

Christina: Ja, visst är det häftigt! Önskar att jag var med i planet...;)