Translate

tisdag 24 mars 2009

Gensjöbodarna - Uppdatering


Jag har fått ett kort av Vivi-Anne som visar Gensjöbodarna från 1932. Det pågick ett vägarbete vid bodarna det året och Vivi-Annes pappa var en av dem som var med och byggde den vägen.

Vivi-Anne skriver att Gensjöbodarna låg/ligger i närheten av Bredbyn i Anundsjö socken. Gensjö verkar vara ett samlingsnamn för flera orter i Anundsjö. Myckelgensjö, Västergensjö och Östergensjö bland annat. Jag ställde frågan om vilken fäbod det kan röra sig om i Anbytarforum och fick flera intressanta svar:

Ulla Bagge skriver så här: "Västergensjö fäbodar 1750 - ca 1930 ligger utmed vägen Västergensjö - Skorped. Den sista febogänten (fäbodjäntan- min not.) där ska ha varit a´ Nisch Nisch Anna (Nils Nilssons Anna, uppgift ur Bengt Sjöbergs bok: "Rötter i Anundsjö" sid. 224)
Bilden kan vara från Västergensjö fäbod - den kåk som finns kvar ligger nära vägen och har nu fått plåttak. Vägen byggdes av AK-arbetare på 1930-talet har jag för mig. Där vid Gensjöbodarna har jag plockat mycket vildhallon och blåbär."


Tack Vivi-Anne för kortet!


Uppdatering 25/3:

Ytterligare ett svar har kommit till diskussionen i Anbytarforum som bekräftar att kortet ovan är från Västergensjö fäbodar:

"De (Västergensjö fäbodar) ligger strax hitanför /norr om/ Kälvattnet mot Skorped (från Östergensjö räknat) Alldeles intill Skorpedsvägen /AK-vägen/. Vägen som byggdes var AK-vägen. Arbetskommisionens bygge. Ett arbetslöshetsprojekt under den svåra arbetslöshetens 30-tal. De är alla fäbodstugor /endast 2 eller möjligen 3 st kvar idag / men kanske kunde en del användas som bostäder åt arbetarna. Till höger i bild syns ladugårdarna, vilka alla är borta."

Tack!


Uppdatering dec. 2013: Nytagna bilder från Gensjöbodarna. Foto: Kaj Larsson






4 kommentarer:

smulan sa...

Bengt Westman i Skorped skriver i ett mail till mig följande:

"Gensjöbodarna ligger mycket riktigt mellan Kälvattnet och Västergensjö efter vägen Västergensjö-Skorped. Gensjö är ett gemensamt namn för Öster- och Västergensjö, vilka är grannbyar. Däremot är inte Myckelgensjö med i detta samlingsnamn. Myckelgensjö ligger ganska långt därifrån och kallas aldrig för Gensjö."

Tack Bengt för rättelsen!

Karin sa...

Hej! Intressant det här med Genenamnet. Gene återfinns ju även i Genesmon ute vid kusten Örnsköldsvik. Vad namnet betyder har jag hört men glömt. Alla genarna ligger utefter samma älvdalssystem så det finns säkerligen ett samband. Jag är själv uppvuxen i Östergensjö och Östergensjö fäbodar låg bort mot Skureå, Sidensjö till, utefter Galasjövägen.
Hälsningar Karin

smulan sa...

Karin: Välkommen hit och tack för din kommentar! Det är intressant det här med vissa namn. Jag förstår att alla "gensjöbyar" har ett samband. Vad kommer ordet "gensjö" från - vet du det?

Hälsningar Smulan

Anonym sa...

De nya fotona rån 2013 är från Östergensö fäbodar som ligger vid galasjö sjön (tv torns vägen) tillhör skureå.
mvh gunnar sjödin