Translate

fredag 6 februari 2009

Sune Jonsson 1930 - 2009


Jag har nyss fått veta att fotografen, författaren och humanisten Sune Jonsson i Umeå är död. Han dog den 31 januari i år. Första gången jag blev riktigt medveten om hans bilder var i Humanisthusets korridorer i Umeå när jag läste historia där för många år sedan. Flera av Sune Jonssons bilder var uppsatta i korridorerna och jag stannade ofta upp och tittade på dem. De tilltalade mig på ett stilla och varmt sätt.

Sune Jonsson var knuten till Västerbottens museum och han har under flera decennier arbetat med att dokumentera landsbygden, både geografiskt och dess människor. Jag har flera av hans underbara böcker och varje gång jag tittar på hans bilder slås jag av den värme, innerlighet och närhet som förmedlas i hans bilder. Underbara bilder.

En stor mästare är borta.

Några av Sune Jonssons vackra bilder.

Bildspel med Sune Jonssons bilder.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Sune J. har verkligen gjort en stor insats genom sitt dokumentära fotoarbete.
Jag har sett en del på utställning en gång - och så har jag ju lånat hans böcker på biblioteket.
Han fångade ögonblicket och han anade tidigt hur snabbt vårt samhälle förvandlades. Nutidshistoria på bild.

Inkan

Christina sa...

Ja, jag läste det på Miras blogg för några dagar sedan. Sune Jonssons bilder har alltid gjort stort intryck på mig och det känns ledsamt att han inte finns mer.
Det är som om han tar med sig en hel epok i graven.

Stort tack för länken till bildspelet! Det var väldigt fint att få höra hans röst tycker jag. Nu kommer jag att komma ihåg den nästa gång jag öppnar hans fotoböcker som står här i bokhyllan.

Anita sa...

Ja, Inkan, jag har just tittat på några av hans bilder igen. Det är verkligen nutidshistoria! Vilken tur att hans böcker finns kvar.

Christina! Ja, visst är det ett vackert bildgalleri och bildspel! Jag tycker också så mycket om det.
Otroligt fina bilder.
Bilden med hästen satte min syster upp på pappas rum på pappas äldreboende. En extra kär bild..

Elisabet. sa...

Åååå, det visste jag inte!

Tänk, så fina bilder den mannen har tagit och så .., till synes enkla .., men ändå som mästerverk!

Anonym sa...

Tack Smulan för bildspelet! Jag hade inte sett det förut!

Anonym sa...

Hej Smulan

Tack för länken. Bildspelet är fint, men ännu roligare var att få lyssna på mannen då han talade. Känns tomt ibland då de gamla som talade dialekt är borta.

Ser att du ändrat sidhuvud. En härlig bild du satt hit :D

Angående konstlänken nedan. Följde den och förundrades över de underbara tavlorna, men förundrades ännu mer av avsaknaden på kommentarer i den bloggen????

Hej från Evy

Anonym sa...

Alla! Ja, visst är bildspelet fint inkl. Sune Jonssons röst! Jag förstår/hör att talet är inspelat ganska nyligen, trots att jag vet att han var svårt sjuk de sista åren (av en stroke, tror jag)

Anonym sa...

Underbara foton.

Anonym sa...

Tack Smulan för en vacker flock foton signerade Sune Jonsson. Det är som vemodigt se gammelSverige passera revy. Piggögda Sara Lidman från Missenträsk är alltid en lisa att skåda.
Sunes livsverk går inte av för hackor. Länge ska det leva.

Ja, det här var riktigt bra. Liksom din nya vinjettbild. Suggestiv.
Minns varken kastanj eller pråm från mina besök i Karvsjön, för fokuserad på flugorna och mitt fiske kanske.
Har du mycket snö nu?

Ett hej från thord.

Anonym sa...

NeuroticKitten! Välkommen hit!

Thord! Vad roligt att du också tycker om Sune Jonssons foton. Men jag förstod nästan det..

Hmm..Du anar inte vad som finns i Karvsjön om man har ögonen med sig, Thord! :)

Och snön, ja.. suck. Det är myyycket nu! Nu får det räcka.