Translate

lördag 10 januari 2009

Sista hoppet ute..

Svenska EU-kommissionären, socialdemokraten Margot Wallström, kan glädja sig åt cirka fem miljoner kronor i avgångsvederlag som utbetalas under tre års tid efter att hon slutar i juni.

Margot Wallström får nära 293.000 i månaden i lön varav 55.000 kronor består av utlandstillägg, familjebidrag, representationsbidrag, barnbidrag och utbildningsbidrag (för barnen).

Utöver det får hon en pension på runt 1,2 miljoner om året, drygt 112 000 euro, efter att hon fyllt 65.

Nu förstår man tjurrusningen till EU! Marita Ulvskog nästa...

Finns det någon som fortfarande tror på att socialdemokraterna är ett arbetarparti som står för jämställdhet och solidaritet...??

Inte jag.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nä du det var allt länge sedan de slutade vara solidariska. T.o.m min pappa upptäckte det - även om det tog tid.
Jag är ingen politiker men har ofta blivit skrämd av de röster som låter höra sig i valtider. Det brukar vara populärt att intervjua folk i norrbotten bl.a. och ofta, ofta, brukar de tillfrågade svara: "Vi i vår familj har alltid röstat på socialdemokraterna. Och så får det förbli"
Det verkar som om de inte lyssnat ett ord på budskapet utan bara röstar för röstandets skull, och då det blir så kommer även de mest solidariska en dag fram till att de kan sko sig på den enfaldiga massan, i detta fallet kan alltså socialdemokraterna införa både det ena och det andra utan att deras väljare protesterar för de har inte lyssnat till detaljerna.

Suck vad jag har svårt att uttrycka mig. Nackspärr och trötthet, och huset fullt av folk efter en festlig möhippe/svensexa- helg :D

Hej från Evy

Anonym sa...

Evy! Du uttrycker dig strålande! Vad roligt att festa till! Nu återstår bara bröllopet.. :)

Ja, med tanke på alla folkpensionärer, ensamstående med barn, sjukskrivna och arbetslösa som är på god väg att bli de största förlorarna i vårt samhälle, så känns Wallströms ersättningar som ett stort hån. För min del har jag förlorat allt förtroende för politiker och inte minst för sossar. Jag hyste beundran för Margot Wallström tidigare, men nu är det helt borta.

Allt gott!

Tuvstarr sa...

"Pengar fördärver karaktären" är ett ordspråk vi känner i Tyskland. Och precis så är det ofta - tyvärr.
Ha det bra.

Anonym sa...

Tuvstarr! Det var ett bra ordspråk!
Ha det gott!

Inkan© sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Inkan© sa...

Dags för en revolt.
Våra politiker skor sig - både här hemma och i EU-parlamentet.
Det är skamligt.
Ännu skamligare att de själva inte säger ifrån. Dessa miljoner som svenska politiker roffar åt sig borde gå till vården, skolan och äldreomsorgen.

Makt korrumperar.

Själv bojkottar jag numera alla partierna och lämnar blank valsedel. Det borde flera göra.

Anonym sa...

Inkan! Jag är såå besviken på att Margot Wallström inte haft mage att kommentera sin lön och sina bidrag - det tyder på att hon är lika sniken som alla andra politiker har blivit. Jag trodde att Margot hade lite moral; jag är såå besviken på henne. Jag tycker hon kunde skänka hälften av sin lön till ett vettigt ändamål eller åtminstone låtit bli att ta emot 55.000 i bidrag. Det är SKAMLIGT!