Translate

torsdag 1 januari 2009

Årets första dag




Vinterns första skidtur tog jag idag på årets första dag. Det kändes skönt att ge sig ut trots att jag var lite småtrött efter gårdagskvällen. Det var 13 grader kallt så det bet riktigt i kinderna, men åååh så fint det var! Solen lyste på de öppna myrarna och scooterspåren var lätta och fina att åka på. Härligt!

Jag såg både älg- och harspår. Älgen har nog problem att gå i den djupa snön nu, och jag såg att den hade gått långt på det hårda scooterspåret i skogen. Några orrar satt och kurade i en björk.

Det nya året började bra.

Gott nytt år alla!

7 kommentarer:

Christina sa...

Vi har också haft en lika strålande vacker och solig vinterdag, men tyvärr inte så mycket snö så att vi kan spänna på oss skidorna.

Det ser härligt ut på dina bilder!

God fortsättning!

Anonym sa...

Men kan man bli annat än riktigt riktigt glad över att få se detta underbara vinterlandskap och samtidigt så himla avundsjuk. Har också tagit en låååång promenad på ca 5km i ett underbart strålande vinterväder, dock utan snö. Fick ta stavar men utan skidor. Såg en kungsörn på håll och lyckades fånga den med kameran men ack så liten den då ser ut.

God fortsättning på det nya året Smulan från Evy

Anonym sa...

God fortsättning!

Vilka härliga bilder du har på din blogg från förr och nu - och tack för klippet med Rapa som åker kana - tänker de på att björnar är individer på fyra ben, tjuvjägarna, inte bara "byten"?

Anonym sa...

Christina! Ja,vi har en fin tid framför oss nu med snö, skidåkning och sol. Jag skulle verkligen unna alla det! Allt gott!

Evy! Som sagt - jag älskar den tid som kommer nu. Du kan låtsas att du åker skidor när du går med stavarna, Evy! :)

Annika! Jag fick nyss en mycket initierad och intressant kommentar av en av filmarna till Rapa-filmen. Den finns i kommentarerna under inlägget om Rapa. Han säger det som antyddes i filmen..

Anonym sa...

Hej Smulan! God fortsättning! Nä-ä vet du vad. Jag flyttar tillbaka till Sollefteå.
Saknar oändligt mycket sagans undersköna, fina vita kuperade snölandskap.
Och tänk när solbågen stiger högre och högre: mars, april.

Här i södra Dalarna har vi bara rimfrost i markerna. Laggarna ännu oandvända. Det är sorgligt!

Berikande med initierad kommentar från den utmärkte Hans Östbom. Men sorgligt att samernas respekt för björnar och lagstiftning inom en nationalpark är så miserabelt dålig.
Hans Östbom är lite av "kult" i dokumentär/naturfilmssammanhang. Jag minns ännu starkt den underbart fina film han färdigställde om ön Gran efter hälsningekusten. Slutet åttiotalet tror jag.
Bland väldigt mycket filmade Hans tillsammans med Åke Henriksson "sista rumpan på Faxälven" 1982. En mycket engagerad, mångsidig och kompetent människa!

Träningsvärk smulan?

En god och glad hälsning från thord.

Unknown sa...

Så vackra bilder du tagit på din skidtur,verkligen härliga vinterbilder!Låter som en härlig dag på det nya året!

Så fin blogg du har!
God fortsättning på det nya året!

Kram Maria

Anonym sa...

Thord! Jag önskar att jag kunde skicka lite snö till dig.. God fortsättning Thord!

Maria! Tack för titten hos mig! Vad jag kan förstå bor du i Malmberget? Där bodde en morbror till mig.
God fortsättning!