Translate

lördag 31 januari 2009

Näsåkers skola 1935

 

Översta raden från vä: nr 2 Paul Lundin f 1922, nr 6 Tage Eriksson f 1921, nr 8 John Håkansson (?)
Den mellersta raden: från. vä: nr 4 Alice Norlén, nr 6 Astrid Johansson, nr 10 Hulda Svensson, nr 12 Astrid Själander.
Sittande från vä: nr 2 Gunnel Forsberg, nr 5 Ann-Sofie Tänglund, nr 7 Hulda Håkansson, nr 8 Mildred Jonsson.
Lärare: Gunnar Lundberg.

Det här är det sista skolkortet i min svärfars fotosamling. Tyvärr är väldigt få av eleverna identifierade, så jag skulle bli mycket glad om jag får hjälp med att komplettera namnen på eleverna.


Uppdatering 22/1
Ett stort TACK Roger och till din mamma för hjälp med kompletterande namn på eleverna!

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Ångermanland... låter långt bort härifrån ostkusten i Östergötland.

Jag ser att du är intresserad av hur det var förr - du skulle säkert ha gillat min berättelse om Britta-Cajsa, mormors mormor. Jag har tipsat om en länk så du får veta mer.

En äldre släkting till mig har gjort en grundlig forskning, och även frågat sin mamma medan hon levde, hon var barnbarn till Britta-Cajsa och hade mycket att berätta. När jag var ung fick jag inte veta nåt, "oäkta" barn och flera karlar... kunde kanske smitta?

Anonym sa...

Bloggblad! Jag har läst Britta-Cajsas historia som du skrivit om här:

http://bloggblad.blogspot.com/2005/09/britta-cajsa.html

En underbar berättelse om din mormors mormors levnadsöde. Imponerande fint. Tack för att du berättade!

Tankevågor sa...

Jag blir sittande och tittar på det fina skolfotografiet. De ser så glada och välmående ut de där Näsåkersbarnen. :-)
Visst är de prydliga och ordentligt klädda med stickade tröjor och rediga kängor.
Undrar om de visste om att fotografen skulle komma just den dagen....så mammorna deras kammade dem och tog fram strukna förkläden till dem innan de gick iväg till skolan.....
Ja sådär går mina tankar när jag ser ditt foto. Som lärare tänker jag på hur såna här bilder ser ut idag också och jämför.
Jag är såklart inte till någon nytta alls här med identifiering men jag tycker så mycket om att se dina bilder från förr. :-)

Anonym sa...

LOndongirl! Jag tror fotografen var väntad.. När skolkortet skulle tas när jag var liten på 50-talet, så visste vi om det innan. Det var väldigt spännande, kommer jag ihåg! Lite finare kläder och kammad i håret var vi alla den dagen.

Anonym sa...

Hej Anita.
Jag har nu min mamma på besök och visar henne lite bilder från din
blogg.
Från bilden Näsåkers skola 1935 har hon identifierat några namn.
Den mellersta raden: Flicka nr 4 fr vänster är Alice Norlén, den stora flickan nr 6 fr. vänster är Astrid Johansson, nr 10 fr vänster är Hulda Svensson och den långa flickan nr 12 fr vänster är Astrid Sjölander (syster till Göte Sjölander).
Sittande nr 2 fr vänster är Gunnel Forsberg, nr 5 fr vänster är
Ann-Sofie Tänglund, nr 7 fr vänster är min moster Hulda Håkansson och nr 8 fr vänster är
Mildred Jonsson.

Hälsn från Roger som ofta är inne på din sida och blogg.

Anonym sa...

Hej Roger! Kul att du tittar in här!

Ett stort och varmt TACK till dig och din mamma (Astrid?) för hjälpen med att identifiera eleverna på skolkortet!

Många hälsningar till er båda,
Anita