Translate

onsdag 28 januari 2009

Auschwitz. Minnet av förintelsen










Igår var det årsdagen av befrielsen av koncentrationslägret Auschwitz. Detta systematiska mord på över 6 miljoner judar, romer och homosexuella är det mörkaste kapitlet i den moderna mänsklighetens historia. Trots det finns en stor och ökande rasism runt om i världen och även i vårt land som oroar.

Igår visade TV ett skakande reportage om en av dem som överlevde koncentrationslägret Ravensbruck i Polen. Jag har själv mött flera överlevande från Auschwitz när jag bodde en tid i Israel. Jag minns deras intatuerade fångnummer på underarmen och jag glömmer aldrig deras lågmälda berättelser som var djupt präglade av sorg över alla dem som inte överlevde.

Förra våren fick jag tillfälle att besöka Auschwitz/Birkenau i södra Polen. Det var en stark upplevelse eftersom det mesta finns kvar av det som en gång var det största utrotningslägret under kriget. Jag kunde känna under huden hur mycket fasor som funnits i detta läger och jag kan fortfarande inte förstå hur så mycket ondska kunde uppstå under nazismens täckmantel. Det är helt obegripligt.

Låt oss hoppas att förintelsens fasor aldrig upprepas igen.

10 kommentarer:

Elisabet. sa...

Vi besökte Bergen Belsen med döttrarna, det var på 90-talet, tror jag.

Oerhört gripande och något som alla borde göra!

Anonym sa...

Jag var i auschwitz på -80 talet, och jag blir helt förvånad över din bild... Har du retuscherat eller gjort något i photoshop?
Det var 4 miljoner som dog i auschwitz!! Ett fruktansvärt övergrepp om du försöker förringa det hemska med att minska siffrorna. Ungefär som dom som försöker hävda att det aldrig gjordes tvål eller lampskärmar av judar. Var vänlig förklara dig.

Anonym sa...

Vad säger "människan" här ovan. Min dotter var också i Auschwitz/Birkenau för ca 3 år sedan och hennes bilder ser ungefär likadana ut som dessa. Tror "människan" här ovan att det ligger likhögar överallt eller vad säger hon/han??? Vet även att det inte var tillåtet att fotografera de värsta vyerna om man så får uttrycka sig.

En irriterad Evy med klorna ute.

Anonym sa...

Jag låter bli att kommentera den anonymes kommentar ovan. Jag förstår inte vad hon/han försöker säga faktiskt. Den officiella siffran är 6 miljoner dödade och inget annat. Troligtvis är siffran mycket högre.

Evy! Som du säger så fick man inte fotografera inne i blockhusen. Där fanns rum av avklippt hår, skor, resväskor, glasögon och andra privata saker som nazisterna hade sparat efter de dödade. En fruktansvärd känsla att se.

Tuvstarr sa...

Varför skulle DU retuschera någonting!? Då har nog någon missförstod ditt inlägg, eller hur? Och även om det våre "bara" 1,5 Mio människor så våre det absolut inte mindre hemsk. Inte bara Evy har klorna ute.
Jag har själv varit i Buchenwald och Ravensbrück för att se med mina egna ögonen vad som hände där. Det var helvetet!
Helt otroligt att det var människor som var så oändligt gryma mot andra.

Anonym sa...

Tuvstarr! Jag tror den anonyme inte riktigt vet vad han/hon skriver om... Det verkar mycket luddigt/virrigt skrivet.

Jag tror, Tuvstarr, att vi hade samma känsla för de hemskheter som vi fick se i lägren. Ofattbart att det kunde hända.

Anonym sa...

Vid Nürnbergrättegången faställdes att 5,7 miljoner judar mördades under Tredje riket. Siffran avrundades till sex miljoner och det är den siffra som bitit sig fast i det allmänna medvetandet. Svårigheterna att beräkna antalet offer har lett till att siffran sedan dess justerats både uppåt och neråt. Det senaste jag läste var att antalet judiska och romska offret var drygt 6 miljoner - minst.

Antalet mördade i Auschwitz-Birkenau, i huvudsak med hjälp av Zyklon B, var minst 1,1 miljoner. Siffran 4 miljoner hävdades i samband med krigsslutet, jag tror det var av Röda armén eller sovjetmyndigheterna. Den siffran övergavs snabbt som allt för hög.

Åtminstone 1,5-2 miljoner judar och romer mördades med hjälp av koloxid i de rena förintelselägren Chelmno, Belzec, Sobibor och Treblinka. Lägg därtill minst en miljon mördade judar i Sovjetunionen, mestadels ihjälskjutna. Slutligen kommer de som dog i ghettona.

Det är helt riktigt att nazisterna också mördade många andra grupper: politiskt oppositionella, homosexuella, Jehovas vittnen, sjuka och handikappade samt 3 miljoner sovjetiska krigsfångar och över 3 miljoner kristna slaver.

Anonym sa...

N-K! Tack för din kompletterande information! Jag tittade in på dina eminenta bloggar och ser att du är släktforskare också :)!
Allt gott! / Smulan

Alicia sa...

Hej! Jag undrar om jag får låna bilden på sängarna i koncentrationslägret Auschwitz-Nirkenau till en uppsats om andra världskriget. Jag skriver självklart ut källa osv.
Mvh Alicia i klass 9

Anita sa...

Alicia!
Det får du gärna göra! Lycka till med din uppsats! Anita