Translate

torsdag 22 januari 2009

Fadimes tal i riksdagen

Igår hölls en demonstration på Sergels torg i Stockholm mot hedersrevolterat våld och för att hedra minnet av de flickor och pojkar som blivit mördade (s.k. hedersmord) av sin familj och släktingar, på grund av de själva valt att få bestämma hur de vill leva och vem de vill älska. Bland dem som hedersmördats finns Fadime, Pela, Sara, Abbas m.fl.

Fadime var en av dem som rönte stor uppmärksamhet i medierna. Hon valde att lämna sin familj för att kunna vara med sin svenske pojkvän och göra sina egna val i livet. Fadime var stark när hon även valde att gå ut i media för att tala om sin utsatta situation. Fadime studerade till socionom i Östersund och hon hoppades på ett liv med personlig frihet. För detta fick hon sona med sitt liv. Fadime mördades av sin far och bröder som inte kunde acceptera att Fadime inte valde att leva som deras kultur krävde.

Jag visste inte att Fadime till och med talade i riksdagen om sin situation. Men den 20 november 2001 (några månader innan hon mördades) höll Fadime Sahindal ett tal i riksdagen under seminariet "Integration på vems villkor?" arrangerat av nätverket Våld mot kvinnor. På Annikas blogg finns Fadimes tal som hon höll i riksdagen. Det är ett gripande och starkt tal som verkligen berör.

Några månader efter talet i riksdagen mördades Fadime.

2 kommentarer:

Tankevågor sa...

Jo jag minns det där med hennes tal...så gripande.

Anonym sa...

Jag visste inte tidigare att Fadime talat i riksdagen. En stark tjej.
Jag kan för mitt liv inte förstå en kultur där det anses rätt att mörda sina egna barn. Helt sjukt.