Translate

lördag 13 december 2008

Luciamorgon 2008








Senare kl.11: Ååh, det ser ut att bli en strålande vacker vinterdag idag! Minus 10 grader kallt och solen lyser från en klarblå himmel. Träden är så otroligt vackra med all snö. Men nu får det räcka med snö, tycker jag! Vi snöar snart in här i byn.

Jag hoppas hinna ta en långpromenad med hundarna idag, innan jag och några väninnor ska gå på julkonsert i Näsåkers kyrka ikväll. Vi ska lyssna till gruppen Ranarim med bland annat en lokal sångerska Ulrika Bodén från Helgum. Det ska bli roligt att lyssna till henne. Jag har hört att hon är så duktig.

Och i morgon blir det middag med min mamma. Vi ska också besöka ett par andra vi känner på det äldreboende, där min pappa vistades det sista året han levde, och så ett besök till min mans bror förstås.

Så blir min helg. En fin Lucia och tredje Advent önskar jag alla som tittar in här!

8 kommentarer:

Ptr sa...

Verkligen fina bilder! (Tycker mig se fyra orrar i björken på den övre bilden?)

Hoppas att även ni får en fin Luciadag!

Christina sa...

Ja titta - är det verkligen orrar? Fantastiskt att få med 4 st på bild i så fall!

Här har vi lika mycket snö och det är så vackert, så vackert.

Trevlig Lucia!

Inkan© sa...

Jag ser också orrar... och det med glasögonen på. För inte är det kråkor inte. Så vackert du har det Smulan.

Stockholm: grått & regnigt -men vår julgran ute på gården lyser spå fort ljuset blivit skymning.

Och ingen lucia har jag sett eller hört...

Anonym sa...

Peter! Visst är det orrar! Det var därför jag tog fotot.. :) Det brukar samlas mycket orrar i den björken kalla vinterdagar.

Christina! Det verkar som hela Sverige har snö just nu! Men här får det räcka nu, tycker jag..

Inkan! Vi såg Lucia på TV i morse - den brukar vi inte missa. Någon annan Lucia ser jag inte heller numera! :) När jag arbetade var det alltid Luciatåg, tomtar och barnsång på jobbet, men nu får Lucia på TV räcka. Och kaffe och lussekatt förstås!

Anonym sa...

Precis så önskar att det såg ut här. idag är det i alla fall uppehållsväder men inte ett snökorn så långt ögat når. jag får njuta snö på dina vackra fotografier i stället.

Anonym sa...

Hej Smulan

När jag ser dina vackra vinterbilder börjar jag undra. Kan du verkligen avhålla dig från att åka skidor då du har en så fantastisk vacker värld utanför knuten????
Tänk om det blir snöfritt resten av vintern. Jag skulle verkligen inte tveka en sekund om det såg ut så där hos mig. Ooo vad jag längtar efter skidåkning. Just nu smälter den stackars snö vi fått bort för de sydliga vindar som anlänt lagom till luciaaftonen.
God natt önskar dig Evy

Anonym sa...

Kersti! Om jag kunde skulle jag gärna skicka lite snö till dig! :)

Morrn! No risk, Evy! Vintern varar fram till april. Och så snart det finns scooterspår - och leder så tar jag fram skidorna. Det brukar bli nån gång i januari.

Idag har -23 grader. Brr..

Men vackert är det ute med alla snö, det håller jag med om! Men träden är ledsna - de böjer sig för all snötyngd. Många träd bryts av och faller över ledningar, vilket ställer till stora problem.

Anonym sa...

Tillägg.. När jag kollar upp texten på nätet, så ser jag att det står även "sol´n förgät" på vissa ställen. Så både förgät och förlät tycks vara rätt i Luciasången!