Translate

onsdag 26 november 2008

"Järn-Lärsch-Johan"



Det här fotot hittade jag för en tid sedan i Länsmuseéts bilddatabas .

I texten står följande:

"Vid föreningshuset i Näsåker. Från de populära lokala skidtävlingar som 1932 togs upp av Gunnar Ekman och som årligen hölls fram till slutet av 1950-talet. På bilden syns två pålitliga deltagare i oldboysklassen, nr 25 "Järn-Lärsch-Johan" i Fängsjö och nr 26 Sigfrid Nilsson i Kläpp. Längst t.h vid stolpen står folkskolläraren Arne Johansson."

Kortet måste vara taget någon gång i slutet av 1950-talet, och då var "Järn-Lärsch-Johan" ungefär 75 år och "still going strong" i skidspåren.

"Järn-Lärsch-Johan" var min morfar...

3 kommentarer:

Inkan© sa...

Vilken superman han var din morfar - det fanns många av den gamla stammen som var hur aktiva som helst upp i hög ålder.
Och det var vanligt med längdskidåkning minns jag från min barndom. I alla åldrar.
Numera är det väl mest slalombackar och sedan kryddat vin i baren. Sportigt värre!

Anonym sa...

Ja, Inkan, min morfar var en spänstig herre. Han åkte skidor, gick miltals i skogen, fiskade och jagade ända upp i hög ålder. Och så plötsligt dog han 80 år gammal. I en trafikolycka!
Men han fick ett friskt och aktivt liv så länge han levde.

Tuvstarr sa...

Din morfar, vad kul! Han påminner på en man vi har lärat känna i Lappland. Han är 80plus och varje vinter är han med vid skidtävlingar med alltid bra resultat. Och i sommar lopp och cykeltävling - helt otroligt!