Translate

fredag 28 november 2008

Henrik Jakob Frisendahl 1836-1915



Tänk, om foton kunde berätta...

Det här gamla fotot finns i mina svärföräldrars efterlämnade fotosamling. Inga namn och inget årtal finns skrivna på fotot. Jag kan bara gissa att de är ett par anfäder till min mans farfar. Men vilka är dom - det gamla paret?

Ja, säg det..

Svaret är möjligen dessa.


Uppdatering 27/3 2010


"Från ett samkväm å Näsåkers gästgivargård omkring 1870" Bakre raden fr.v. nämdemannen Henrik Jakob Frisendahl, i Moflo, målaren Hans Olsson Lundin, i Rå & bonden Hans Olof Hansson Åkerlund i Sörmoflo. Sittande fr.v. handl. Henrik Petter Edmark i Näsåker, gästgivaren Erik Jakob Lidholm, emigranten Zacharias Pehrsson Näsström, även dessa två i Näsåker, samt träskulptören Hans Jakob Sundström i Häxmo. "


Det här fotot, som finns i Sollefteå bilddatabas, har Magnus Johansson tipsat mig om. Mannen längst uppe till vänster är väldigt lik mannen på det gamla fotot ovan! Jag håller med om det. När jag dessutom vet att Henrik Jakob Frisendahl 1836-1915 (f.ö. bror till V.B Frisendahl) var gift med en syster till min mans farfars mor så känns det mycket troligt att paret på den översta bilden är dessa:

Henrik Jakob Frisendahl född den 5 mars 1836 i Ådals-Liden sn. Han gifte sig den 26 december 1869 i Ådals-Liden sn med Anna Karolina Zakrisdotter. Hon var född den 13 mars 1841 i Sundmo, Ådals-Liden sn. Henrik Jakob var först torpare i Prästbordet, Ådals-Liden sn. 1870 flyttade familjen till Moflo nr 4, Ådals-Liden sn (4 3/10 seland), där Henrik Jakob blev bonde. Anna Karolina dog den 3 december 1909 i Moflo. Henrik Jakob dog i samma by den 19 augusti 1915 av kräfta. (från Magnus hemsida)


1 kommentar:

Martin Bergman sa...

Tack Anita,
för din information om det fina paret Frisendahl bosatta i Moflo.
Allt är bara bra annars nu när vintern äntligen börjar ta slut.
Glad påsk önska Martin B