Translate

fredag 17 oktober 2008

Helmer Osslund 1866-1938

Helmer Osslund. Höstdag vid Torneträsk med glödande höstfärger, som målades efter skisser från flera resor i Abisko.


Helmer Osslund (1866-1938) är en av min absoluta favoriter bland norrlandsmålarna. Han beskrivs ju också vara "hela Norrlands målare". Att Helmer Osslund har inspirerats av Paul Gaugains sätt att måla är tydligt. Helmer Osslund var elev hos Gaugain i Paris under en kort tid och det satte tydliga spår i hans konst. Helmer Osslund målade i jugendböljande stil och i varma jordfärger. Han målade även porträttkonst.

Sedan 1915 bodde och verkade Helmer Osslund i Granvåg i Sollefteå på somrarna. Han vistades och besökte ofta Österåsens sanatorium strax utanför Sollefteå (idag ett hälsohem), där han inspirerades av den vackra naturen och umgicks med andra likasinnade konstnärer som bodde på Österåsen. Flera av hans tavlor finns kvar på Österåsen, skänkta eller inköpta av dess dåvarande överläkare Helge Dahlstedt som var god vän till Helmer Osslund och därtill mycket konstintresserad.

Just nu pågår en utställning som Nationalmuseum visar på Waldemarsudde i Stockholm fram till februari 2009 om Helmer Osslunds måleri. Det lär ska finnas ett 80-tal målningar samlade där.

Jag h o p p a s att jag ska få tillfälle att se den utställningen!!


Elin Holmberg i TÅ har skrivit den här artikeln om Helmer Osslund och utställningen på Waldemarsudde, som är värd att läsa.


Uppdatering:

Även på Sollefteå museum pågår just nu en utställning av Helmer Osslund. T.o.m. 25/10.

Om Helmer Osslunds liv finns en fin biografi här

5 kommentarer:

Anonym sa...

Underbar målning. Vilka fantastiska färger!

Hoppas att du känner dig bättre nu Smulan.

Lillan

Anonym sa...

Lillan! Ja, visst är den vacker!
Hoppas jag hinner se utställningen på Waldemarsudde också...

Tack, jag känner mig mycket piggare; nu är det min man som är däckad..

Ha det gott!

Anonym sa...

Hej Smulan!

Jag ryser förnöjt i min Norrländska själ när jag blickar in i Osslunds hänförande höstdag vid Torneträsk.

Stod en dag i mitten av september vid Abisko Turiststation och blickade ut över den vackra fjällsjön (sjön? Den är över 7 mil lång!) men då var färgprakten betydligt nedtonad.
Lapporten glänste så fint i nordväst.
Jag längtar ständigt tillbaka hit!

Och till Jokkmokk, flugfisket i Pärlälven, vandringarna i Muddus. Ack ja!

Har du varit norröver och besett Torneträsk?

Bra du är frisk nu! Kurera din man!

En hälsning från thord.

Anonym sa...

Thord! Ja, Abisko fjällstation är en underbar plats att vara och bo på! Jättegod mat och fin stämning.
Min man och jag vandrade för några år sedan (2003) den 8 mil långa vandringen Abisko-Vistadalen- Nikkaloukta. En fantastisk vandring men ganska jobbig mot slutet..

Torneträsk, Lapporten ja hela miljön däruppe är underbar. Jag förstår din längtan Thord!
Det är inte utan att jag också längtar tillbaka dit..

Ha det riktigt gott!
Smulan

Släkting till Osslund sa...

Hej. Är en ung släkting till Helmer Osslund. Jag gillar hans konst men hade viljat veta om det fanns nåågot om brorsonen Daniel Åslund?