Translate

söndag 28 september 2008

Utflykt till Hällås, Resele

Jag vill gärna visa några foton från en mycket trevlig utflykt, som jag tillsammans med många andra intresserade gjorde igår till den gamla öde finnbyn Hällås i Resele. Utflykten arrangerades av Hembygdsföreningen i Resele, och som kunnig och inspirerande berättare och guide var Stig Lindblad från Moliden, Ö-vik. Det blev en intressant dag med många nya intryck, tankar och stimulerande samtal.


Tidigare inlägg om Hällås:

Finnbyn Hällås

Kort från Hällås





 
Foton: Lennart Danielsson, Harriet Boman, Lena Eriksson och egna. Klicka på bilderna, så blir de större.
 
Uppdatering. Flera bilder från Hällås:


Det gamla utedasset


Kobåsen i lagården
 



5 kommentarer:

Tuvstarr sa...

Vilken fin utflykt, och hösten är bästa tiden för att vandra och upptäcka. Det är så kul att rasta någonstans i naturen och dricka en het te eller kafe (eller även en liten klunk likör). Och maten smakar mycket bättre ute i skogen. Ser ut som om ni har varit en jätte trevlig grupp. Vi (det är min sambo och jag) vandra oftast ensam eller med familjen, men ibland är det spännande att ha någon som kan berätta om vad man ser omkring.
Hälsningar från Tyskland.

Anonym sa...

Tuvstarr! Tittade in på din blogg och ser att du, som många andra tyskar (fast du är väl svenska förstår jag?) är intresserad av skogs- och fjällvandringar. Och där har vi samma intresse! Den här utflykten var väl mera en utflykt i studiesyfte för att titta på en gammal finnby, men inte mindre intressant för det!

Woher wohnst du? Ich arbeite einmal in Eckenförde draussen Kiel. Und wir haben jeden Herbst deutsche Jäger in unser Dorf aus Kiel und Hamburg.

Alles gutes!

Tuvstarr sa...

Hej Smulan,
vi bor i Sachsen, det ligger i den östra delen av Tyskland (i den förre DDR). Vår hemstad är precis mellan Leipzig och Dresden. Men vi känner lite hemma i Sverige också, kommer varje år för att paddla i Lappland. Jo, man kan säga, vi älskar Sverige och svenskarna :-)
Sedan ett år ungefär läser jag svenska bloggar för att lära mig själv lite mer svenska, det funkar ganska bra (hoppas jag) och är roligare än en kurs och även mycket spännande. Ska besöka dig oftare på din blogg som jag hittade över en länk från Elisabets blogg.
Hej så länge. Katrin.
Förresten, du är duktig på tyska.

Anonym sa...

Tuvstarr! Jag kan nästan inte tro att du är tyska - du skriver en utmärkt svenska!!
Du är en språkbegåvning, banne mig! :)
Att paddla är underbart trevligt. Det händer att jag gör det i våra älvar i Ångermanland också.
/ Anita

Tuvstarr sa...

Smulan: tack snälla för komplimangen, fast jag inte tror att jag skriver utan fel, jag gläder mig mycket. Du paddlar också, vad fint. Du kan gärna kolla på min älsklings hemsida, där finns några bilder av årets paddeltour.
http://www.fotowelt-ralf-thiele.de
(jag har en länk dit också på min blog)
Ha det bra. Katrin.