Translate

torsdag 4 september 2008

Om ditten och datten..

Ikväll ska jag se på "Debatt" klockan 22.00 på SVT 1: "Varför gifter sig inte kronprinsessan Viktoria?" Monarkins berättigande i Sverige fortsätter att frustrera. Hur kan vi i svensk demokrati fortsätta ha ett så medeltida förlegat system som monarki? Ja, det är en fråga som engagerar och förundrar många.

Att kungen har ett finger med i spelet när det gäller Viktorias - i hans ögon olämpliga - val av blivande make är inte svårt att förstå. För är man en reaktionär och smått obegåvad snubbe, så är man.. Och har man därtill en stab av ödmjukt svassande dåliga hovnarrar runt sig, så blir inte saken bättre..

Cecilia Hagen har på ett lysande sätt i dagens Expressen skrivit en krönika om den monarkistiska synen "att manligt blod slår alltid ut kvinnligt". Läs den!


För att fortsätta på den "sura" linjen så kan jag inte låta bli att förundras över hur även de socialdemokratiska generaldirektörerna har lyckats få till så skyhöga pensionsavtal till sig själva. Hur i hela friden stämmer det överens med den socialdemokratiska synen på jämlikhet och solidaritet...?

Den senaste i raden är Göran Perssons hustru Anitra Steen som i vår, vid 60 års ålder, ska gå i pension. Med 100.000 kronor i pension. I månaden... Livet ut! Jo, jo....

Det finns mycket att fundera på en mörk kväll i september...

10 kommentarer:

Anonym sa...

Oj och Wow.

Jag bara älskar att läsa Cecilia Hagen. Sen må man tycka vad man vill om huset Bernadotte. För min del får gärna kungahuset finnas för det ger lite glamour åt det annars så trista Sverige.
Angående Anitra Steen så är det ju inte riktigt vettigt. Vad har hon gjort som inte jag gjort? Och jag får inte mer än högst 4000:-/mån skulle jag tro den dagen jag går i pension. Men jag är ju bonde....

Hej från Evy

Anonym sa...

Hej Evy!

"Glamour" - för skattepengar!

Skattepengar, som vore bättre att lägga på högre pensioner i stället..:)

Anonym sa...

Hej igen och God Helg på dig :D

Politik är inte min starka sida, men måste jag välja mellan Persson och Kungen så vet jag vad jag väljer. Reinfeldt är inte heller i min smak.
En öde ö skulle passa mig bara det var varmt och fanns fisk så skulle jag klara mig :D

Här kommer hösten på ett konstigt sätt. Verkar ha svårt att bestämma sig. Vår skörd är ännu inte klar för det regnar ju med jämna mellanrum och omöjliggör tröskning. Men skam den som ger sig.

Hej från Evy

Anita sa...

Evy! Att åka till en ö i det blå Medelhavet skulle jag heller inte ha något emot just nu!:)

Trevlig helg själv! Själv styr jag stegen till lingonskogen..

Tankevågor sa...

Gillar också Cecilia Hagen. Hon är en trevlig person i verkliga livet också...
Vet inte vad jag tycker om det där med kungahuset... men mycket av våra skattepengar som kunde gått till annat hamnar i en familjs fickor som redan har en förmögenhet. :-/

Men om vi nu har den där kungafamiljen och ska ha kvar dem i någon sorts PR-funktion för vårt land så blir jag jätteirriterad på att det finns falanger (Kungen själv?) som tycker att det ska vara MANLIG tronföljd!!!
Lever vi i 2008 eller???
Ha det gott i helgen!

PS...en hälsning till Evy: Hoppas det går bra för er med tröskningen och allt väderberoende arbete!! DS

Anonym sa...

Londongirl!
Jag anser att kungafamiljen är vårt lands största bidragstagare.. Skamligt. Det är sorgligt att svenskarna fortsätter att acceptera detta.

Var det fortfarande sommar i London? Ha det gott själv!

Anonym sa...

Jag skulle gärna se en bra analys av kostnad kontra nytta med kungahuset. Misstänker att en en sån analys skulle göra det uppenbart att familjen Bernadotte är landets överlägset dyraste bidragsmottagande familj.

Men innan vi blir av med monarkin så måste den nog först bli direkt pinsam och något vi skäms för på riktigt. Lite grand som brittiska kungahuset...

Fina foton du har på din blog förresten!

Anonym sa...

Cyniker!
Jag tror det ligger mycket i det du säger...

Pseudonaja sa...

Hej! Bra inlägg!
Kolla gärna in vad jag skriver om kungahuset:

http://pseudonaja-minatankarblirdinatankar.blogspot.com/search/label/kungahuset

Anonym sa...

Pseudonaja! Jag har tittat in på din blogg. Jag tror att vi har samma inställning till monarkin..