Translate

måndag 8 september 2008

Ugglor




Alldeles för en stund sedan (06.30) landade den här stora ugglan på en talltopp utanför köksfönstret. Den satt länge och spanade ut över åkern i morgondimman. En underbar syn.

(Bilderna är tagna genom fönstret och med kraftig inzoomning)

Uppdatering em:

Det här är bara inte sant; två gånger samma dag har jag sett en stor uggla!
Min man och jag hade ett ärende till Ramsele idag, och på vägen dit får min man plötsligt se en en stor uggla på en vägskylt i Imnäs!!
Jag trodde inte mina ögon; jag som aldrig har sett så stora ugglor i verkliga livet tidigare och inom några timmar samma dag får jag se två ugglor modell s t o r! Tack och lov hade jag kameran inom räckhåll, så jag kunde fotografera ugglan genom bilfönstret. Ugglan verkade helt orädd. Den tittade på oss med sina outgrundliga ögon på några meters avstånd, och stunden efter vred den huvudet åt det andra hållet i 180 graders vinkel. Har de dessa varelser inga nackkotor .??

En fascinerande syn.



Klicka på bilderna så syns ugglorna bättre!

Uppdatering 2.

Kommentar av Thord:
"Undrar om inte dina två "Toppbilder" illustrerar en slaguggla (ljust brungrå på ryggen), som ju är en nordlig motsvarighet till kattugglan. Dalälven brukar ju anges som gräns för de bägge arterna även om fåglars utbredning alltid är aningen flytande.

Lappugglan (Sveriges 3:e största uggla efter Berguv och Fjälluggla), "Sorkbombaren" eller "Stora Grå" som den kallas i Norrbotten är inte att ta miste på där på vägskylten - och skyltens betydelse "huvudled" blir ju aningen komisk i sammanhanget med tanke på ugglehuvudets förbluffande elasticitet och förmåga att rotera.

Storleksmässigt är också huvudet avsevärt med i ansiktet vita ögonbryn övergående i "mustascher" vid sidan om den gula näbben. Ögonen också läckert honungsgula. Diaboliskt utseende menar en del men ditt fotograferade exemplar ser ju enbart "söt" ut!

Kanske är det lappuggla även på de två första bilderna också, svårt att avgöra vid stort avstånd. "


TACK Thord !

10 kommentarer:

Inkan© sa...

Vilka fantastiska foton - Både sagoaktiga och mystiska.
Återigen: du bor på rätt ställe! Tänk att ha en uggla så nära inpå.

Nu saknar jag fågellivet ute på Kolskär - där fanns både uggla och även en havsörn samt den mer eller mindre "tama" -nåja - orädda hackspetten som jag gav brödsmulor och annat varje morgon.

Ha en fin dag däruppe!

Anonym sa...

Jo jag tackar jag. Vilka vyer du har :-D trots dimman. Och vänlig ser hon ut att vara också. Undras om ugglan häckat i närheten av dig eller varifrån kom den?
Här på gården har vi alltid ett häckande par i lagårn uppe på rännet. Och jösses vad de smutsar ner i torken över vintern. Det får vi gödsla ut innan det är dags för skörd. Men de håller småfåglar och råttor utanför huset så de får hållas. Vi har satt in nya fönster ett par gånger då det varit renoveringar men se det gillar inte ugglan. Då tar hon sats och flyger rakt igenom i var ände på lagård, stall och tork. Ett hus med vinkel alltså. Måste finnas dörr så hon kommer ut ibland :-D Det har hänt mer än en gång att vi fått plocka upp små uggleungar och flytta dem till säkrare mark då de parkerat mitt på vägen eller vid någon dörr. Men ugglemamma har inte slagit så hon förstår nog att vi inte är farliga.

Hej från Evy

Anonym sa...

Aha.. en Tawny Owl...de finns här i Cornwall också, fast jag har inte sett några på länge. Jättefina bilder Smulan!

Lillan

Anonym sa...

Inkan! Fast ugglor är inte "vardagsmat" må du tro.. Trots att vi bor där vi bor! :)

Evy! Det är helt ofattbart - jag har aldrig sett en uggla så nära , och så får jag se två ugglor samma dag med ett par mils avstånd! En f.d arbetskollega berättade idag att en slaguggla inaderade hennes uthus med stor förödelse som följd. Kanske finns de i närheten trots att jag aldrig sett dem tidigare?

Lillan! Yes! Det var en underbar upplevelse att se dem!

Anonym sa...

Hejsan Smulan,

Grattis till fina fågelupplevelser; visst kickar det till lite extra i maggropen det s.k. "sola´rplexus" när en av storskogens verkligt grova ugglor och själfulla ande så välvilligt exponerar sin arts skönhet. Ett berörande åsyna möte. Jag tänker främst på Lappugglan.

Undrar om inte dina två "Toppbilder" illustrerar en slaguggla (ljust brungrå på ryggen), som ju är en nordlig motsvarighet till kattugglan. Dalälven brukar ju anges som gräns för de bägge arterna även om fåglars utbredning alltid är aningen flytande.

Minns under min Sollefteåtid en infödd medelålders Näsåkersbo som hängivet hävdade förekomsten av kattuggla i byn - och som jag förstås bestred. För långt norrut. För långt in i landet. Du måste mena slaguggla...
I efterhand och mera påläst kanske han hade rätt ändå.
Men hemma i Omsjö säkert slaguggla.

Lappugglan (Sveriges 3:e största uggla efter Berguv och Fjälluggla), "Sorkbombaren" eller "Stora Grå" som den kallas i Norrbotten är inte att ta miste på där på vägskylten - och skyltens betydelse "huvudled" blir ju aningen komisk i sammanhanget med tanke på ugglehuvudets förbluffande elasticitet och förmåga att rotera.

Storleksmässigt är också huvudet avsevärt med i ansiktet vita ögonbryn övergående i "mustascher" vid sidan om den gula näbben. Ögonen också läckert honungsgula. Diaboliskt utseende menar en del men ditt fotograferade exemplar ser ju enbart "söt" ut!

Kanske är det lappuggla även på de två första bilderna också, svårt att avgöra vid stort avstånd.
Är det i en Contortatall ugglan sitter (rikligt med barr både på stam och grenar). Är det något skogsbolag som planterat ut det trädet? Det ser inte friskt ut precis.
Man borde tänka att det där stora "bombplanet" (den här kommentaren går direkt in i FRA:s rullor, står ju ordet b o m b lite här och var...) borde böja tallens topp betydligt mer men fågeln består mest av luft, dun och fjädrar och går i flugvikt: 1.5 kg!
Berguven väger 3 kg.

Vad ska du inte se härnäst smulan när det nu så mycket lossnat... Fjälluggla kanske...

En god hälsning från thord.

Anonym sa...

Tack Thord för ditt mycket intressanta och lärorika inlägg! Jag tittade lite i uppslagsboken och ute på nätet, coh håller med dig. Det måste vara en lappuggla! Storleken och utseendet stämmer överens. Den första ugglan i Omsjö såg, så långt vi kunde se, precis likadan ut som den andra. Vad jag förstår så finns lappugglan i ett mindre antal i Ångermanland och i övriga Norrland. Det är dessutom ett rikligtmed sork i år, så det finns mycket mat!

Ang. tallen så är det en helt vanlig tall som förstördes vid en avverkning förra året. Den "rakades" på toppen av skogsmaskinen. :)

"B o m b" - hi, hi - nu hamnar vi i FRA:s register Thord! Det tycker jag är kul! Vi kanske ses i arresten :)

Jag uppdaterar inlägget med din information Thord!

Jo då! I morse såg jag en spov-fågel med väldigt lång näbb ute på gården. Beckasin kanske? Den satt väldigt länge på gräsmattan. Tyvärr var avståndet för långt för att få en bra bild.

Men - ikväll när vi var ute och åkte på en skogsväg såg alldeles färsk björnspillning på vägen! Jag tog kort - tvekar dock att lägga ut det på bloggen...

Ha det riktigt gott Thord!
Smulan

Tankevågor sa...

Vilken lycka att få se dem så där! :-)
Underbara bilder! Håller med Inkan om att det är sagokänsla i dem.

Förunderligt att den ens kan sitta där på talltoppen och hålla balansen. Det ser ut som den egentligen är för stor för det.

Anonym sa...

Londongirl! Det kändes bara så märkligt att få se t v å stora ugglor samma dag!

Anonym sa...

Helt fantastiskt ! Jag har aldrig sett ugglor i verkligheten utom en enda gång när jag var liten och min pappa visade mig en kattuggla som han hittade sittandes inne i en gran. Jo ! förresten jag har sett ugglor på natten också. Men inte så som på dessa bilder..

Anonym sa...

Båda ugglorna är utan tvekan lappugglor. Det var även en sådan som felaktigt sas vara en slaguggla vid väg 45 väster om Sundsvall i Mittnytt för tre-fyra dagar sedan. Det är antagligen födobrist nu.