Translate

lördag 13 september 2008

Flakaberget



Det här kortet fanns bland en av mina mostrars fotosamlingar och jag har länge funderat på var det lilla idylliska torpet låg och vilka som bott där. Jag kände inte igen torpet, men jag förstod att det på något sätt hade en familjeanknytning eftersom min moster ägde ett kort av torpet.

När jag för en tid sedan träffade en släkting i Resele fick jag svaret: det var vår gemensamma släkting snickaren Lars Johansson (1855-1933) - bror till min morfarsmor - och hans hustru Anna Kristina Söderqvist (1856-1933) hem på Flakaberget, Tängsta i Resele. Anna Kristina var dotter till skomakaren J.H Söderqvist.

"Lasse" och "Anna Stina"


Så var den gåtan löst!

Tack Harriet för hjälpen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Smulan!

(Ja, ett på något vis svidande fotografi...)

Ja, en känsla av idyll och lite sommarlojhet men även framtidstro med tanke på byggnadsmaterialet.
Kan det rentav vara 10-tal?

Har du besökt Flakaberget och med argusögon spanat vaksamt efter den tid som flytt?
Någon rest, någon liten sekvens borde ju ändå dröja kvar i tidens flöde. Någonting.

Tycker mig se en ganska så rund farbror till hö. (mera grosshandlarens fysionomi än snickarens) och en kvinna till vä. men även någon karl sittande ytterligare till vä. - synvilla sannolikt.
Undras vad det är för takmaterial på stugorna - vet du?

TÄNK OM man ägde förmågan att som osynlig stiga in i bilden, vandra omkring: se, lyssna och dofta - ta en bukt ner till älven och beundra de sannolikt mycket mycket vackert skimrande strömmarna i Moforsen där i Ångermanälven - oh, vilken sällsam lycka! För jag är väl rätt orienterad på kartan - Flakaberget strax uppströms Moforsens kraftstation?

Stannade till där en gång (1999) och spanade in omgivningarna.

Fiskgjusarna? Bortflugna? Och du?

Hej! från en aningen nostalgisk thord.

(Jo, spanade in en uppenbarelse här vid Dalälven igår - en blå inkarnation av allt som är skönt i fåglarnas värld - en Kungsfiskare!)

Anita sa...

Hej Thord!
Nej, jag har inte varit till Flakaberget. Ännu..

Harriet skriver: "Båda husen på bilden från Flakaberget finns kvar fastän dom är flyttade"...

Jag har lagt in en bild av Lasse och Anna Stina (ett kort jag fått av Harriet) - och på den bilden ser Anna Stina ut att vara den större av paret.. :) Kanske är det så att det är det par som man ser på bilden av torpet på Flakaberget..?

Fiskgjusarna såg ut att vara borta sist jag besökte Långnäset. Boet var tomt, och inga gjusar syntes i skyn.. Kanske hade de redan flugit iväg till sydligare nejder; till Västafrika?

Allt gott!