Translate

lördag 6 september 2008

Dagens bilder




Soligt och varmt idag. Underbart väder!

Först en lååång promenad till Långnäset tillsammans med vår "sjukskrivna" hund. Fiskgjusboet syntes åter vara öde och tomt och inga gjusar syntes till i luften. Har de redan flugit iväg till Afrika? Sjön låg stilla och bara de stora stenarna bröt vattenytan.

När jag kom tillbaka hem packade jag ner lite matsäck och kaffe i ryggsäcken och gav mig iväg till skogen igen för ett par timmars lingonplockning. Åh, det finns så mycket lingon i år! På en liten stund var hinken full av lingon och jag kunde sätta mig ner på en stubbe på skogshygget, dricka kaffe och njuta av det vackra vädret, naturen och utsikten över bergen. Det var så tyst och stilla, trots att det pågår älgjakt i skogen. Bara en bäck hördes porla nere i svackan.

Tio liter lingon och en solig, ljuvlig dag i skogen. Vilken lycka!

5 kommentarer:

Inkan© sa...

Vilken underbar dag du hade- emellanåt känner jag att jag bor på fel plats... :)
Och så fina kort,naturen är vacker så här års om bara solen lyser.

Anonym sa...

Vilken lycka :D

Själv har jag inte plockat lingon sedan jag var liten och måste, jag säger måste för något val hade vi inte, följa med till skogen på den stora bärplockardagen. Då skulle hela årsbehovet plockas under någon eller några intensiva höstdagar. Men vilka kul bär det är att plocka. Rent och lätt för det mesta.

Tyvärr innehåller vår skog endast massor av blåbärsris och även lingonris, men bären lyser med sin frånvaro. Kanske det är rådjuren som äter upp blommorna??? Vi har gott om dem i vår lilla skog.

Vackra bilder som vi får njuta av. Här har det regnat ca 30mm idag och någon värme kan vi inte skryta med heller. Men hoppet lever :D

Hej från Evy

Anonym sa...

Inkan! Ja, sådana här vackra dagar känner jag att jag befinner mig absolut på RÄTT plats! Jag känner bara en sån varm lycka över naturen, solen och värmen.

Evy! Men... finns det inga lingon där du bor?? Vad tråkigt - såå roligt som det är att plocka lingon!
Jag har plockat ganska mycket av både hjortron, hallon och nu lingon i år. Jag känner mig som en liten ekorre... Det är bara svampar jag inte vågar plocka tyvärr - trots att det finns massor av dem också i år!

Anonym sa...

Hej igen
Nej som jag sa, det finns bara riset här. Något enstaka år har vi haft blåbär och lingon i skogen, men dessa år är lätt räknade.
Svamp plockar jag när jag finner den. Karl-Johan och kantareller finns runt huset och de kan jag. Ibland finns det även champinjoner men nu är det några år sen sist.

Så fort det slutar regna ska jag ut och leta rönnbär för rönnbärsgelé är det godaste som finns till kött. Tyvärr växer de oftast alldeles för högt upp, men om jag har tur så :D

Hallon har jag plockat massor av i år och de var stora som jordgubbar. Så ingen köpesylt för mig på ett tag :D

Hej igen från Evy

Anonym sa...

Evy, tänk jag trodde att det fanns lingon och blåbär även söder om dalälven... Är det så överallt? Att hjortron inte finns, det vet jag (möjligen i Värmland och Dalarna) med övriga bär...

Ja, jag gör också rönnbärsgelé - det är en verklig höjdare. Och i år finns det ju massor av dem!

Svamp däremot kan jag inte. Jag plockar murklor vissa år, kantareller finns inte och övrig svamp är jag helt novis på!

Morgon dimman ligger fortfarande kvar, men det ser ut att bli en strålande höstdag även idag!
Ha det gott!