Translate

söndag 10 augusti 2008

Berättelsen om ett kort..


Det här kortet fick jag i våras. Tack Göran! De uppgifter som finns är att på baksidan av kortet står "Amanda Wallinder" och att båtens namn ser ut att vara "Gäddede". Det senare kan vara en hänvisning om var kortet är taget...

En spännande bild, dels för att man undrar vad människorna på gatan håller på med, och vad i all sin dar gör båten på gatan? Namnet Amanda Wallinder känns också bekant. Det har funnits många Wallinder i Junsele och det namnet finns med både i mitt eget och min mans familjeträd.

Svaret om båten "Gäddede" fick jag så småningom i Anbytarforum - släktforskarnas forum för frågor och svar om släktforskning. Mia Wallinder Holmgren kunde berätta att huset på bilden har tillhört hennes farfars far Nils Jakob Wallinder 1856-1942 och att Amanda Wallinder 1854-1937 var Nils Jakobs syster. Kortet bör vara taget någon gång på 1920-talet.

Så här svarar Mia:
"Huset till vänster om båten låg sist på höger hand på Storgatan i Gäddede längst ner mot vattnet vid hotellet och campingen. Min farfars far Nils Jakob Wallinder har en gång ägt det. Cajsa Amanda Wallinder och Nils Jakob var syskon. Huset flyttades en gång i tiden från Lermon och flottades över Frostviken till Gäddede. Det byggdes på och fick panel. Det var år 1913. På botten har en gång i tiden drivits café, skrädderi under flera år och en kort tid affär, poststation. Huset är idag rivet. En tavla målad med huset finns idag på nya posten i Gäddede. Troligtvis är de på väg att sjösätta båten i Kvarnbergsvattnet."

Enligt ett annat svar i forumet så går båten "Gäddede" fortfarande i trafik i Gäddede - som en klenod.

Se där! Vilken fantastisk sak internet är. Allt, nästan allt i alla fall ... kan man få svar på.

Om Nils Jakob Wallinder kan sägas att han var född 1856 i Långvattnet Junsele. Han emigrerade till Kvemon Nordli Norge 1884. Hemorten blev Snåsa i Norge, där han blev trävaruhandlare och sålde trävaror till England. I Norge träffade han sin blivande hustru Bereth Mortensdatter Kvemo f 1868 och fick med henne tre barn; Marta, Salomon och Karen. Tyvärr dog hustrun redan 1911. Nils Jakob Wallinder gifte senare om sig med Birgitta Hansen. Så småningom flyttade Nils Jakob till Gäddede i Jämtland där han blev trävaruhandlare och kyrkvärd. Nils Jakob Wallinder dog 1942 i Gäddede.

För övrigt kan jag berätta att en yngre syster till Nils Jakob och Amanda Wallinder hette Ida Maria (f 1872) Hon var gift med en bror till min mans morfar. En annan bror, Jonas Enok Wallinder f 1859, var gift med en syster till min farfars mor.

Om Nils Jakob Wallinder finns med på kortet? Kan det vara mannen längst till vänster? Ja, se det svaret återstår..

Här är diskussionen om det gamla kortet i Anbytarforum!


Uppdatering den 1 april 2009:
En kommentar och bilder på båten "Gäddede" a´ 2008 - här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anita!
Slötittande på nätet fick mig plötsligt att vakna till: På skärmen syntes inte bara "Gammposten" i Gäddede, där vi hade bostad på andra våningen från slutet av femtio- och en bit in på sextiotalet. Kul att se!
I våningen underbodde vid vår inflyttnint Petrus och Ingeborg Hurtig, senare Eugen Eriksson.
Huset hade fem lägenheter men bara en toalett. ingen centralvärme, inget varmvatten.

Båten är helt riktigt "s/s Gäddede" som jag minns i rollen som timmerbogserare, först på Kvarnbergsvattnet sedan, efter att s/s Turisten" skrotats, i Hetögeln

Salomon Wallinder bodde med sin fru Inga och alla barnen i Bygge. Samma by som min far föddes i.

Tack för att Du väckte minnena!

Med vänlig hälsning
paul Jenssen

Anita sa...

Paul, tack för din kommentar! :)