Translate

tisdag 1 juli 2008

Mera blommor..








Mina finska rosplantor - Midsommarrosorna - ligger nu i vatten för att dra in innan jag planterar dem i jorden. Hoppas att det lyckas! Men de här rosorna ska visst vara mycket tåliga och förökar sig lätt, så det blir nog bra. Hoppas jag!

Idag fick jag anledning att åka iväg och ta foton på den växt som jag visar på de tre sista korten. Kan någon gissa vad växten heter? Den växer på sand- och torr mark. Förr användes växten som blodstillande medel och har också odlats som foderväxt. På Gotland och Öland finns den även med gulröda, mörkröda och vita blommor.

Prästkragar, blåklockor och klöver.. En bukett av dessa underbara sommarblommor pryder köksbordet nu. Ljuvligt!


Uppdatering: Visst är den gula blomman en getväppling, Thord och Ulla!

9 kommentarer:

Inkan© sa...

Jag känner till namnet "Blodrot" - så jag gissar det eftersom den finns både som gul och röd blomma.
Men det är enbart en gissning!
Jag har nog inte sett den här blomman i verkligheten.

Anonym sa...

Nej, det är inte blodrot, Inkan! :)
Blodrot har en motsatt verkan - den framkallar blödning! Den användes redan i antiken till jungfrur som inte fick sin mens i rätt tid. Hmm.. Blodrot har också en smärtstillande effekt. Blodrot har dessutom använts av samerna för färgning av skinn. Allt enligt min blombok...

Men blodrot är det inte! :)

Anonym sa...

Hej Smulan

Jag tror detta är en jordklöver, men är inte riktigt säker. Vi har denna blomma i raset, dvs en åker som för ca 50 år sedan sjönk 10 m rakt ner precis som Tuve-raset. Kan vara en klöverärt men tror inte det.

hej från Evy

Anonym sa...

Hejsan Smulan!

Lurigt med gula blommor som i artantal verkligen utgör en jublande mångfald men tycker mig igenkänna en Getväppling som jag mötte en dag på min slinga efter älvpromenaden (Dalälven) - det är några år sedan nu.

Gissar på en sådan Smulan, inte helt säker.
Fin är den!

Finare än så här, just nu, blir det inte ute i Floras rike.

Finast ändå - en ny art för mig igår - NATTLJUS! Många blommors namn är som den raraste poesi.
Södra och mellersta Sverige. Tveksamt om Nattljus återfinns i dina trakter Smulan, fast "nattljus" har ni mycket av ändå.
Växten Nattljus har stora gula blommor som doftar härligt syrligt gott.
Spana in den i din flora!

Natti natti. Sussa sött. ALLA!

Anonym sa...

Hej!
Är det Getväppling du har hittat? / Ulla

Anonym sa...

Thord och Ulla! Visst är det getväppling! Det var för mig en helt okänd blomma tidigare..
Jag fick ett tips idag av en blomkunnig vän som hade sett en ovanlig blomma som hon inte kände igen. Jag åkte dit och hittade denna växt som jag säkert inte skulle ha lagt märke till om inte min vän uppmärksammat den! Så okunnig är jag på blommor...
Getväppling är en ärtväxt.

Jag ska kolla upp "nattljus" Thord!

Evy! Vad är jordklöver? Jag hittar den inte i min blombok. Är det ett lokalt namn?

Anonym sa...

Hej igen Smulan

Jordklöver (Trifolium campestre) är en ärtväxt precis som getväpplingen. I min flora så ser din blomma mycket mer ut som jordklöver än som getväppling. Det är bladen som är mer lika s.a.s.

Jag har den färgglada floran "Blommor" utgiven av Bonniers och författad av Lippert, Podlech och Nilsson. Den är praktisk så tillvida att den är indelad efter blommornas färg. Går alltså snabbt att leta i den :-D

Blomman Nattljus finns just nu i sin prakt efter vägarna här i Västergötland och jag måste säga att man riktigt hajar till då man får syn på den. Lyser upp enormt.

Hej från Evy

Anonym sa...

Evy! Jag har lagt in en närbild av getväpplingen. Där kan man tydligare se getväpplingbladens utseende. Man kan se att bladen liknar inte jordklöverns hjärtformade blad. (jag kollade jordklövern på "den virtuella floran" på nätet)

Jag har tittat på nattljus på nätet också. Jag har svårt att säga om jag sett den nån gång - jag tror att jag måste se den i verkligheten först..

Inkan© sa...

Jag tvekar på om jag sett den växten tidigare... Jag har då aldrig hört namnet, Getväppling. Så nu fick jag lära mig något nytt. Men jag gissar att den inte växer överallt utan kräver vissa saker av sin växtplats.

Den är vacker på bild - nu blir det blomsterspaning i helgen:)