Translate

måndag 30 juni 2008

Den finska rosen

Hos min kusin i grannbyn växer den här finska rosen i massor. Just nu blommar den och sprider en underbar, ljuvlig doft. Jag blir helt salig av att lukta på den vackra rosen och jag bestämde på stört att den här rosen måste jag ha! Jag ska få några rotskott och förhoppningsvis kommer den vita finska rosen att blomma utanför vår södra husvägg nästa år!

Så ser ni någon som sitter och luktar på den finska rosen så är det inte tjuren Ferdinand. Det är jag! :)


Uppdatering:

I en kommentar skriver Kaisa att den finska rosen heter juhannusruusu på finska (direkt översättning: midsommarrosen).

Midsommarrosen - vilket passande namn!

6 kommentarer:

Kaisa Kyläkoski sa...

Hej, här i Finland kallas (troligen) samma rosen juhannusruusu på finska (direkt översattning: midsommarrosen).

Anonym sa...

Underbar bild Smulan! Jag kan nästan känna doften. Skall kolla om de finns att kÖpa här.

Lillan

Anonym sa...

Hej Kaisa! Tack för din kommentar. Nu vet jag det finska namnet också på denna underbara ros. Så passande namn - midsommarrosen!

Lillan! Hoppas att du hittar rosen. Den är underbar!

Sara Ödmark sa...

Väldigt fin!

Tankevågor sa...

Ja den där är en klassiker som jag har hört ska vara så fin! Hur är det med tiden för blommningen? Hur länge blommar den, vet du det?
Vilken tur du har som ska få rotskott. :-)

Anonym sa...

Londongirl! Som jag förstått har den en relativt kort blomningstid. Just den här tiden på sommaren. Men jag ska fråga om detta! Den ska vara lätt att odla och sprider sig lätt. Och det är ju inte helt fel, eller hur?

Jag har idag hämtat mina plantor och satt dem i vatten något dygn..