Translate

fredag 25 juli 2008

Kastanjeträdet


För en tid sedan skrev jag om vackra träd . Jag visade bland annat ett kort av ett vackert kastanjeträd som Evy har i sin trädgård i Västergötland. Kastanjeträd som är så vackra och som jag tycker så mycket om.

Idag fick jag ett kastanjeträd! En god vän till min man och hans hustru från Skåne är på sommarbesök i Näsåker, och de kom idag på besök och gav mig en planta av ett hästkastanjeträd! Vilken överraskning!

De hade läst om min förtjusning i kastanjeträd på min blogg, och därför ville de överraska och tog med en trädplanta till mig från Skåne! Jag fick skämmas lite eftersom jag inte kom ihåg att jag hade skrivit om kastanjeträd, men jag mindes så småningom kortet av Evys vackra kastanjeträd som jag visade i länken ovan.

Jag hoppas att plantan ska klara den kalla vintern här uppe. Kastanjeträd växer normalt inte så här långt norrut (zon 6), men jag fick veta att det finns ett annat kastanjeträd i trakten som överlevt, så därför finns hoppet att även min planta ska klara sig. Jag fick några goda tips (jag tar tacksamt emot flera tips och råd!) hur jag ska sköta plantan, så nu är det bara att hålla tummarna!


Ett jättestort och varmt TACK, Hans-Göran och Birgitta, för den fina gåvan! Jag blev verkligen överraskad och jätteglad. Jag ska sköta om plantan så gott jag kan och hoppas att den överlever.


Tänk ett kastanjeträd i Omsjö! Kan det bli verkligt?

Den som lever får se..

11 kommentarer:

Anonym sa...

På Sportgränd i Sollefteå har en av våra grannar två hästkastanjer, som efter många år nu är relativt stora. Båda blommade vackert i fjol. (I år glömde jag att kolla.)

Anonym sa...

Hej Kristina! Det låter positivt! Det kastanjeträd jag nämnde finns i Näsåker, så tydligen finns det ett hopp om ett fortsatt liv även för min kastanjeplanta! :)

Inkan© sa...

Smulan sätt trädet i "solbo" dvs med rejält vindskydd mot vindarna från norr. t ex en husvägg.
Min vän S. hade ju i sin ungdom planterat en liten ek vid ett uthus som skyddade mot de iskalla vindarna från norr och nordväst. Uppe i Oviken i Jämtland!
Jämtland är ju inte växtzon för ekar. MEN tänk eken överlever. Den växer och har blivit några meter hög. En märklig upplevelse.

Anonym sa...

Inkan! Jag fick samma råd av givarna, så det ska jag absolut göra! Jag ska dessutom sätta om plantan i en stor kruka (rötterna måste väl få rum att växa och härdas gissar jag) och skydda jorden ovanpå med granris och annan isolering. Med ett vindskydd runt om; ännu bättre!

Om plantan överlever vintern så kanske jag kan sätta den i jorden nästa år. Tror du inte?

Inkan© sa...

Låter klokt - ge den ett år att acklimatisera sig och nästa år bör den nog klara en utplantering.
Kan en ek rota sig och växa uppe i Oviken -så bör en Kastanj rota sig hos dig.
Eken som S planterade är ju idag c:a 40 år gammal! Och under alla de åren så har det varit många bistra vintrar i Jämtland, även om de senaste tio åren verkar ha präglats av mindre kyla.

Hoppas du får din Kastanj att trivas.

Anonym sa...

Jag har fått veta att det har funnits en ek i Näsåker också, som är borta nu. Den blev lite av en "attraktion" - folk åkte för att titta på den.
Ha det gott!

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen Anita!

Hoppas att ni får en riktigt fin och skön fjällvandring.

Kramar Katarina S.

Karin W. sa...

Här kommer en hälsning från växtzon 7. Här har jag fått en vit syren att acklimatisera sig fast den påstods vara härdig bara till zon 6. Jag planterade syrenen 1976. Den överlevde vintrarna men blommade inte förrän 20 år senare. Lycka till med kastanjen. Den får du nog vårda som ett spädbarn.

Inkan© sa...

Födelsedagskramar...
från en vän:)

Anonym sa...

Hejsan Smulan!

För sjutton. Spänningen är ju olidlig. Hur ska detta vågade kastanjeäventyr avlöpa?

Naturlyrikern Björn Berglund menar att kastanjens blad ser ut som öppna händer - inbjudande - så vi bjuder väl in alla goda makter och ber att allt sammanfaller till det bästa för det nya plantlivet, som intresserat verkar blicka ut över Omsjötrakten. Dess nya hem.
Du har fått tillökning i familjen tror jag!

Ännu en positiv rapport från fiskgjusboet - lyckosamt men torrfurans lutning är dramatisk - den ska väl inte dråsa i backen?

En god hälsning från thord.

Anonym sa...

Åter hemma från fjällvandringen. Lite ledbruten men full av nya intryck och minnen. Härligt!

Katarina och Inkan! Tack!!

Karin och Thord! Jag har förstått att det är ett lite vanskligt försök att hoppas på att kastanjeplantan ska överleva, men jag ska göra ett försök. Går det så går det.

Jag ska hålla koll på torrfuran, Thord. Vi får hoppas att den är stark och obruten för nya fiskfjusungar nästa år.