Translate

fredag 20 juni 2008

Glad midsommar!

Fängsjö 1940-talet.


Midsommaraftonen ser ut att bli lite regnig, tyvärr - åtminstone där jag bor. Midsommaren är för mig björkar runt brotrappan, den ljusa sommarnatten och ängens alla blommor både ute och inne. En blå längtan.. Vänner. Sill, gravlax, nubben och jordgubbarna. Under ett skyddande parasoll mot regnet så kanske det ändå går att sitta ute och äta. För att fira den finaste, ljusaste och vackraste helgen vi har - midsommaren!

Sommaren är här. På riktigt.

En riktigt fin och Glad midsommar alla!


Nu grönskar det i dalens famn,
nu doftar äng och lid.
Kom med, kom med på vandringsfärd
i vårens glada tid!
Var dag är som en gyllne skål,
till brädden fylld med vin.
Så drick, min vän, drick sol och doft,
ty dagen den är din.


Långt bort från stadens gråa hus
vi glatt vår kosa styr,
och följer vägens vita band
mot ljusa äventyr.
Med öppna ögon låt oss se
på livets rikedom
som gror och sjuder överallt
där våren går i blom!




J. S. Bach, text Evelyn Lindström

10 kommentarer:

Anonym sa...

En fin midsommar önskar jag dig! Med hopp om sol mellan skurarna och många fina blomster att pryda verandan med.

Hej från Evy

Anonym sa...

Jag önskar dig detsamma Evy! Jag skulle gissa att ni har finare väder än vi har. Men det finns hopp om uppehåll på eftermiddagen, så kanske kan det bli en fisketur på Karvsjön ändå i natt! Några rökta abborrar i morgon skulle inte vara helt fel..

Ha det så gott!

Anonym sa...

Vad kul att du lagt ut texten på " Nu grÖnskar det..."! Jag kommer fortfarande ihåg hur den går, trots att jag inte haft anledning att sjunga den på många många år.
Men nu har jag sjungit må du tro.:)

Glad Midsommar Smulan!

Lillan

Anonym sa...

Lillan! Texten på visan och bilden är en repris från tidigare inlägg, som du kanske minns..

En glad midsommar själv Lillan! Firar du midsommar i Cornwall? Behåller du något av de svenska traditionerna?

Solen har börjat titta fram, så det blir nog en fisketur ikväll! Och kanske middagen ute?

Ha det så gott!

Anonym sa...

En god och glad midsommar Smulan - fiskelycka tillönskas också!
Rökt abborre. Mums!
Kläcker insekterna - vakar regnbågarna på Karvsjön?
Jag ser det hela så klart för min inre syn.
Underbart idylliskt foto från Fängsjö 40-tal.
Några cyklande släktingar?
Fin dikt!
Allt gott från thord.

Anonym sa...

Åh, Thord, abborrarna nappar som sjutton! Ett tjugotal fina på en timme. Det blir rökt abborre i morgon. Det är insekter på vattnet, men några vakande regnbågar har jag inte sett. Regnbågen är också på taget har jag hört. Fiskepremiären var i förra veckan efter ett par veckors uppehåll. (Nya fiskar i sjön)

Vi gör just nu en liten paus för lite glass och jordgubbar. Vädret har klarnat upp och det är sol och värme igen. Ljuvligt. Vi ska ut på sjön igen.

Jag hoppas kunna visa bilder i morgon!

Ja, det är tre av mina mostrar som cyklar på fotot. Visst är det en vacker bild?

En riktigt skön midsommarafton Thord!

Anonym sa...

Glad fortsättning på midsommaren!

Här i söder börjar vi så smått undra om hösten är här redan. Blåser och är småkallt (16 grader) mest hela tiden. Regnet ser vi på avstånd men det har svårt att falla på vår gård. Vi har förmodligen någon vattenskiljare där uppe i det blå... som nu är grått.

Aborre låter inte fel. Men den ska ätas halstrad :-D
Ut på sjön skulle jag inte våga mig som det blåser här. Men kanske jag kan gå ut om jag sätter på mig långkals...

Ha en bra dag hälsar Evy

Anonym sa...

Morrn Evy!
Åh, vi vaknade till en underbar solig morgon idag efter en jättefin midsommarnatt! Det klarnade upp igår och kvällen blev helt fantatsisk fin. Tänk, vad prognosen slog fel! Frukosten intogs ute. Och idag blir det rökt abborre till lunch. En fisketur står på programmet även idag.

HOPPAS att solen kommer till er också Evy!

Anonym sa...

Nej, här firas inte midsommar fast det finns nog kvar en och annan tradition i delar av landet. I Cornwall brukade man tända eldar på midsommarafton en gång i tiden. Sedan länge beger sig många (mest unga) till Stonehenge och inväntar solens uppgång;

http://www.new-age.co.uk/

Jag har aldrig firat midsommar på svenskt vis sedan jag flyttade till England, men Svenska Kyrkan i London brukar ordna med lite midsommarfirande har jag sett.

Här är det en helt vanlig lÖrdag idag med dimma och regn. Sommaren har tagit semester.

Lillan

Anonym sa...

Lillan! Midsommarhelgen känns som en riktig svensk helg - och firas kanske bäst i Sverige. Tror du inte Lillan?