Translate

fredag 16 maj 2008

Tjädrar och väguppror i Omsjö

Det här tjäderparet, och ytterligare en tjäderhona i diket, såg jag på vägen igår. Det är tid för tjädertupparnas intensiva uppvaktning av hönorna och vill hönorna så gärna uppehålla sig på vägen får jag väl också knata med, tänkte säkert tjädertuppen....


Uppdaterat:

Det pågår ett väguppror i Omsjö. Se artikel i dagens TÅ !

PS. Vägen på kortet ovan är inte den väg upproret gäller. Den här är rena E4:an mot den ofarbara väg som vi har till Näsåker just nu. Jag och flera med mig åker långa omvägar för att slippa punkteringar och andra problem med bilen på den dåliga vägen. Ett riktigt norrlandsproblem....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Smulan!

Det är ena vackra fåglar det där, säkert på vägen för att plocka i sig grus och småsten som de behöver ha i magen för att sönderdela/söndermala den fiberrika tallbarrskosten annars kan de inte tillgodogöra sig näringsämnena i födan.

Jag lurar också på ett kameraköp så småningom men ska först gå en fotokurs då det är klent beställt med kunskaper - och så får jag ju då likasinnade och läraren att fråga till råds.
Det är en dyr investering som måste falla väl ut.
Är du självlärd?

Har funderat på ditt inlägg om Jakob Karlström på Långnäset: tidsspannet på 73 år mellan fotograferingstillfällena är både spännande och tankeväckande. Tänk att om 70-80 år står någon annan där och fotar jämförande, alltså omkring år 2080.
Men hur många år bevaras ett färgfotografi egentligen? Du som är både i det förflutna och i framtidens tjänst skulle kanske fota i svartvitt?

Om det är på Omsjövägen de bägge tjädrarna går har jag traskat förbi precis där tidigt på morgonen den 2 juli 1997 på väg ner till Näsåker för anslutande buss till Sollefteå.
Bilen min var på lagning och jag var så utsvultet sugen på torrflugefiske på de vakande regnbågarna i Karvsjön.
Jag åkte taxi upp från Näsåker till Omsjö.

Det var en riktigt varm julidag det här vill jag minnas men trivsamt och bra ute på sjön. Jag fick fyra fina regnbågar. Kl 20 gick ett åskoväder av nästan tropisk intensitet förbi med kraftiga vindar, blixt och dunder och häftigt slagregn - bland det värsta jag varit med om. Det blev nästan mörkt!
Men sedan... när det ljusnade igen - vilka dofter!!
Det tog drygt tre timmar att gå de femton kilometerna (från 03) ner till Näsåker - minns att jag njutningsfyllt från en brygga doppade bägge fötterna i Åssjön.
Jodu - jag har många ljuva minnen från dina fina trakter - Omsjöbygden!

Hej från thord.

Anonym sa...

Thord! Tänk att du var på Karvsjön hela natten! Satt du under vindskyddet när det åskade? Tänk, om jag vetat det; vi bor ju alldeles strax intill..

Och en lång promenad fick du till bussen. Tur att det inte var nu - för vägen är j ä t t e d å l i g pga vägbygge och grovt singelsten. Jag åker över Aspeå nu när jag ska till Sollefteå. I dagens TÅ finns en artikel om Omsjöbornas protester hur vägen är.

Jag har en kamera - en Canon - på prov över helgen. Jag hoppas att jag ska bli nöjd med den. jag vill fortsätta utveckla fotograferandet. Ja, svart/vita bilder älskar jag! Förr tog jag många svart/vita bilder, men det var ett tag sedan nu. Digitalkameran har tagit över...

Allt gott Thord!