Translate

måndag 12 maj 2008

Jakob Karlström 1840-1923 Långnäset, Omsjö

Omsjö är en gammal finnby. Ända sedan slutet av 1500-talet har det funnits finnar i Omsjö. "Omsjöfinnarna" är ett känt begrepp och de som i första hand kallas så är de finnar som i slutet av 1500-talet kom från Savolax i Finland och slog sig ner i Omsjö och i närliggande byn Grundtjärn.

På min hemsida har jag skrivit om Omsjöfinnarna.

Betydligt många år senare kom en annan finsk familj från Vörå, Österbotten i Finland. Familjefadern hette Abrams Jakob Mickelsson Wig född 1840 och hans hustru Ahlberg Maria Greta Eriksdotter f 1840.


Jakob Mickelsson Karlström (1840-1923) ohh Maja Greta Eriksdotter (1840-1918 ) och sonen August Gotthard (1884 - 1948)


Jakob Mickelsson bar soldatnamnet Wig i Finland och benämndes där skarpskytt. Fyra barn föddes i Finland innan familjen nån gång efter 1867 utvandrade med båt över Bottenviken och hamnade i Holmsund. Det är i Holmsund som Jakob tar sig efternamnet Karlström. Där föddes ytterligare tre barn innan familjen omkring 1873 kommer till trakterna runt Storsjön i Omsjö, Ådalsliden.

Jakob Karlström började först en nyodling i Näset, Bysjö, en plats som senare kom att kallas "finnbacken". Jakob prövade även att odla och bygga på andra ställen runt Storsjön för att hitta en plats som inte var alltför frostbenäget. Bland annat på Farfarsön i Storsjön som lär ha fått namnet efter Jakob. Så sent som 1910 fanns det stockar kvar av den påbörjade stugan på Farfarsön, enligt muntliga källor. Slutligen bosatte sig familjen Jakob Karlström på en plats som heter Långnäset efter den södra stranden av Storsjön. Jakob Karlström dog 1923 och hans hustru Maja Greta 1918.

Jakob och Maja Greta Karlströms barn:

Lisa Greta  f. 1860 i  Vörå, Österbotten Finland död 1860.
Anna  f  1861Vörå, Österbotten Finland död 1862.
Mickel  f 1863 i Vörå, Österbotten Finland
Johan Erik  f 1865 i Vörå, Österbotten Finland
Jakob  f  1866 i Vörå, Österbotten Finland död 1867. 
Karl Olof  f  1868 i Holmsund, Västerbotten Sverige 
August f 1871 i Holmsund
Jakob Peter  f  1875 i Ådals-Lidens fs
Amanda Kristina f 1876 i Junsele fs
Nils Oskar f 1878 i Ådals-Lidens fs
Maria Elisabet f 1880 i Ådals-Lidens fs
August Gotthard f 1884 i Ådals-Lidens fs

/ Källa: Torbjörn Nikus och Folkräkningen 1890.



August och Kristina Karlström med äldsta dottern Mia.

Den yngste sonen August Gotthard Karlström f 1884 tog över nybygget i Långnäset. Han gifte sig med Kristina Westberg f 1889 från Myckelgensjö och i äktenskapet föddes så småningom femton barn, varav två dog som små. Våren 1933 flyttade familjen från Långnäset till Överå på andra sidan Storsjön. Torpet på Långnäset revs och såldes till Tallnäset, och idag finns bara husgrunder kvar på Långnäset. August Karlström dog 1948 och Kristina dog 1983.


Familjeblad:
August Gotthard Karlström, född 1884 i Omsjö, Ådalsliden, död 1948-05-11 i Överå, Junsele
gift med Kristina Margareta Westberg född 1889 Myckelgensjö Anundsjö död 1983-10-17 i Juvansjö, Junsele.

Barn:

Mia f 1910-06-10 i Långnäset Omsjö, Ådalsliden
Ingrid Teolinda f 1912-12-23 i Långnäset Omsjö, Ådalsliden
Axel f 1913-12-13 i Långnäset Omsjö, Ådalsliden,
Nils f 1916-12-03 i Långnäset Omsjö, Ådalsliden,
Karl f 1918-06-01 i Långnäset Omsjö, Ådalsliden
Bror f 1920-03-08 i Långnäset, Omsjö Ådalsliden
Ragnar f 1921-08-09 i Långnäset Omsjö, Ådalsliden
Erik f 1923-05-23 i Långnäset Omsjö, Ådalsliden
Frans f 1925-10-29 i Långnäset Omsjö, Ådalsliden
Signe f 1927-06-30 i Långnäset Omsjö, Ådalsliden
Lilly f 1929-11-13 i Långnäset Omsjö, Ådalsliden
Sally f 1931-06-06 i Långnäset Omsjö, Ådalsliden
Maj-Britt f 1933-05-21 i Överå, Junsele


På Långnäsets strand sommaren 1932. Tolv av barnen till August och Kristina Karlström:
Fr.vä. bakre raden: Mia, Nils, Axel, Karl, Ingrid.
Fr.vä. mittersta raden: Frans, Ragnar, Bror, Erik.
Fr.vä. längst fram: Lilly, Sally, Signe.


På samma plats som fotot ovan. Eget foto 2007.


Jag tar ibland en promenad till Långnäset med hundarna. Långnäset är ett vackert näs, en udde i Storsjön, och jag kan gott förstå att Jakob Karlström fann att det var en vacker plats att bygga på.

Jakob Karlström eller "Finn-Karlström" som han också kallades, är upphov till en stor släkt med många ättlingar. Långnäset är en viktig del av släktens familjehistoria.

Mer om några ättlingar Karlströms i Ramsele.

Jakob Mickelsson Karlströms (1840-1923) anor i Österbotten, Finland på en finsk site här.

Uppdatering 25/4 2021.  Tack Per-Johan Nylund Oxkangar för nedanstående familjetavla på Jakob Karlströms familj.

Jakobs far hette Mickel Mickelsson Nygård f. 1816 och var gift två gånger, andra gången med Susanna Lisa Jakobsdr Abrams f. 1820 och det är därifrån som Karlström-släkten kommer. Jakob och Isak Hellman var bröder vilket framgår av listan nedan. Många syskon men flera dog som barn.

Mickel Mickelsson Nygård (16426). bonde på Nygård. Född 1816-03-02 i Oxkangar (Bäck, Grims, Internet/BJ ger Erik, gfr). Död 1867-06-10 i Oxkangar (ogr, gfr 10/6, jwi ger brodern Eriks dödsdatum 1818-04-27). Dödsorsak: tvinsot.

Gift 1:o 1835-06-12 (HisKi, jwi, gfr) med Lisa Johansdr Lundberg (Skratars) (17141). Född 1814-01-28 i Käck Tottesund, Maxmo (Internet/BJ, HisKi W. Maxmo, gfr Skratar Oxkangar). Död 1837-02-25 i Abrams i Oxkangar (any 1837-02-25. anbergl 1838-11-02). Dödsorsak: tyfus.

Barn: 

Mickel Mickelsson Abrams (17273). Född 1835-10-23 i Abrams i Oxkangar (Hiski, Tord Lindh, KBany).

Lisa Mickelsdr Nygård (Abrams) (17285). Född 1836-09-20 i Abrams i Oxkangar (Tord Lindh, Hiski.20.7.1836 enl annan källa). Död 1837-02-25 i Abrams i Oxkangar (HisKi). Dödsorsak: lungsot.

Gift 2:o 1839-06-24 i Vörå (any, jwi) med Susanna Lisa Jakobsdr Abrams (17308). Född 1820-08-27 i Abrams i Oxkangar (Hiski, Göran Fredriksson via Anbytarforum). Död 1868-04-13 i Abrams i Oxkangar (jwi, any). Dödsorsak: tyfus.

Barn:

Jakob Mickelsson Karlström, Wig, t. Nygård (17320). Född 1840-01-17 i Abrams i Oxkangar (Hisk, Göran Fredriksson via Anbytarforum, KBany). Död 1923-11-19 i Näsåker, Ådalsliden Sverige (jwi, gfr, Näsåker, anbergl Rå). Se tabell 3.

Mårten Mickelsson Nygård (Abrams) (17331). Född 1842-07-30 i Abrams i Oxkangar (Hiski, Internet/BJ). Död 1843-04-22 (any, jwi). Dödsorsak: bröstsjuka.

Anders Mickelsson Nygård (Abrams) (17079). Född 1844-01-13 i Abrams i Oxkangar (Hiski, Internet/BJ). Död 1863-03-31 (any, jwi).

Maria Mickelsdr Nygård (Abrams) (17091). Född 1845-01-30 i Nygård i Oxkangar (Hiski, Internet/BJ,KBany). 

 Anna Mickelsdr Nygård (17489). Född 1846-11-12 i Abrams i Oxkangar (Hiski, Internet/BJ, HBä, KBany). Död 1927-07-16 i Vårfrukyrka Uppsala, Sverige (HBä). Se tabell 211.

Elisabeth Mickelsdr Nygård (16456). Född 1847-11-22 i Nygård/Oxkangar (Hiski, Internet/BJ, tno 22/11, KBany 28/11 el 22/11?). Död 1925-06-17 i Antus Oxkangar (ogr). (Detta måste vara fel dödsdatum /PJ)

Mårten Mickelsson Nylund tid. Lassus, Nygård, Abrams (16493). torparmåg på Lassus i Palvis, bonde i Munsala. Född 1849-10-08 i Nygård/Oxkangar (Hiski, gst, Internet/BJ, ise, KBany). Död 1915-07-26 iMunsala (gst, KB, jwi). Se tabell 241.

Isak Mickelsson Hellman, Nygård (17067). Född 1852-03-03 i Abrams i Oxkangar (any, Internet/BJ, KBany). Död 1923-01-13 i Oxkangar (any). Se tabell 406.

Erik Mickelsson Nygård (Abrams) (17262). Född 1854-05-16 i Abrams i Oxkangar (any, Internet/BJ). Död 1854-05-16 i där (any, jwi).

Brita Cajsa Nygård (Abrams) (17231). Född 1855-07-23 i Abrams i Oxkangar (any, Internet/BJ). Död 1855-07-23 i där (any, jwi).

Erik Mickelsson Nygård (Abrams) (17232). Född 1857-02-16 i Abrams i Oxkangar (any, Internet/BJ). Död 1858-04-07 i där (any, jwi).

Brita Cajsa Mickelsdr Nygård (Abrams) (17233). Född 1859-11-19 i Abrams i Oxkangar (any, Internet/BJ). Död 1869-12-25 i där (any, jwi).

/PJ

 

23 kommentarer:

Anonym sa...

Vad bra du skriver!
Fascinerande läsning Smulan!

Tänk att dom klarade upp alltihop ändå - så många hungriga munnar och all tvätt. Beundransvärt!

Jag har ju strövat litet grann själv ute på Långnäset bl.a. för att följa alla livsyttringar som gestaltas omkring ett fiskgjusbo. Ja - det är ett mycket vackert utrullat näs, udde i Storsjön. Näs och udde såna vackra ord det är!
Minns jag tappade min alldeles nyinköpta karta (1994) och kanske ligger den kvar än idag därute på Långnäset någonstans i sitt glatta plastfodral.

Gillar de två jämförande fotografierna omspännande 74 år. Kändes det ändå inte lite högtidligt när du stod där beredd med kameran halvt som halvt i dåtid och nutid?

Tack för den intressanta inblicken Smulan!

Hej från thord.

Anonym sa...

Thord!
Jag var på Långnäset senast för ett par dagar sedan och vandrade runt med en av våra hundar. Jag upptäckte då rester av en gammal jordkällare som jag inte sett tidigare. Den gamla brunnen kanske du minns?

Ja, det kändes märkligt att stå på samma plats som fotot togs. Samma berg och samma vatten....

Idag kom jag plötsligt ihåg fiskgjusboet! I morgon ska jag ta kikaren och kameran med och ge mig till Långnäset igen för att titta om jag ser några fiskgjusar i boet.

Kanske hittar jag din karta..?:)

Anonym sa...

Hej Smulan. Tänk ändå, här är jag in på Westside och kikar runt där (efter släkt till min sambo) och vem ser jag har skrivit där om inte du :).

Min sambo har halva sin släkt från Vörå, fast jag känner inte igen namnen på de två på bilden.

Hoppas allt väl med dig och att grönskan kommit igång ordentligt. Det är ju så vackert där uppåt när våren kommer.

Ha det så gott.
Annki

Anonym sa...

Hej Annki! Vad roligt att höra från dig!

Jag råkade hamna på den siten genom google-sök. Jag fick mycket bra information om den här familjen där.

Hoppas allt är väl med dig! Våren har kommit men har just nu tagit en paus, verkar det som...

Allt gott!
Anita

Anonym sa...

Hej igen Smulan. Det slog mig just att jag har en kompis i Sveg som är gift med en Karlström. Han letar sin släkt och säger att det han vet är att hans farfar bodde någonstans där uppåt och att släkten kommer ursprungligen från Vörå i Österbotten. Farfadern eller om det var pappan flyttade sedan ner till Sveg.

Hm, undrar just om det kan vara något av dessa barn som är just hans Karlström.

Nu måste jag ju maila honom och höra om han vet något mer och exakt varifrån denne farfar eller pappa kom ifrån.

Våren har pausat här också. Det är rätt kallt ute, bara några plusgrader. Fast det uppskattas av hundarna :).

Sköt om dig.
Annki

Anonym sa...

Annki! Hoppas få höra mer information från din kompis i Sveg!
Vem vet?

Hälsningar Anita

Anonym sa...

Smulan, har ikväll pratat med kompisen och det verkar vara samma släkt. Vad jag förstår så är det hans pappa som flyttat ner till Sveg. Återkommer om detta.

Sov så gott, då klockan är mycket.
Annki

Anita sa...

Annki!
Kul! Jag har fått en kort anlista på Jakob Karlströms anor i Vårö av Torbjör Nikus. Jag vidarebefodrar den gärna till din kompis man!

Anita

Anonym sa...

Anita,

Det var en krokig väg, inte bara till Omsjö (ser jag på kartan) utan även till dig. Via ett telefonsamtal från Anki, känner jag igen små fragment av vad hon berättar men det känns långsökt. Öppnar din blogg och visst...

Jakob Karlström var min farfars farfar och det är så långt jag har kommit i mina efterforskningar. Har du något mer så skulle jag vara tacksam för detta.

Mvh
Lennart Carlström

Anonym sa...

Hej Lennart!
Jag skriver ett privat mail till dig! / Hälsningar Smulan

Anonym sa...

Hej Smulan! Fick info från min lille-bror Lennart om din sida. Det var verkligen intressant att läsa!! Jag är född i Ramsele, men familjen flyttade till Sveg 1963. Vår farfar hette Johannes Karlström och hade charkuterri i Ramsele. De bodde visst i Imnäs när pappa (Olle) var liten. Hör gärna av dig. // Gertrudh

Anonym sa...

Hej Gertrud!
Jag har skickat ett par anlistor och kort till Lennart. Han kanske kan vidarebefodra det till dig?

Ha det gott! / Anita

Anonym sa...

Tack, det går bra! Fint att du kunde ordna detta, det pirrar i magen av nyfikenhet! Kanske någon annan har uppgifter eller något om släkten så tar jag tacksamt emot detta. Min mailadr: gertrudh50@hotmail.com

smulan sa...

Ett tillägg.

Johannes Karlström var son till Johan Erik Karlström f 1865-02-16 i Vörå Finland. Johan Erik var son till Jakob Mickelsson Wig Karlström.

1895 flyttade familjen Johannes Karlström till Ramsele sn och startade ett charkuteri där 1934 som fortfarande (2009) drivs av ättlingar Karlström.

Anonym sa...

Heej Smulan! Åhh vad roligt de är att läsa det du skrivit... Jag är nämligen en släckting till denna familj :) Min mormor är dotter till Agust :D Ha de gott
// Christina Höglin

Anita sa...

Tack Christina! Ha det gott själv!
Anita

Anna Tjernström sa...

Hej Smulan!
Har också Karlström släkte!
Jakob Karlström född 1840 är min morfars mammas farfar och min mormors farfars farfar!
Var intressant att se och läsa, speciellt då Gotthard ser ut att vara identisk med min kusin :)

Anna T sa...

Hej hej!
Anna Tjernström här igen!
Har nu blivit så att jag skriver ett långfilmmanus om denna familj och specifikt om deras resa till Sverige.*Jag fokuserar dock på Mikael Karlström eller Mickel, som jag tror föddes i Finland på 60-talet. Son till Jakob

Vet du något om honom?
Eller kanske mer om deras resa, hur de bodde i Finland.
Han var min morfars morfar.

Anita sa...

Anna: I 1890 års folkräkning hittar jag Mikael Karlström f 1863 i Östanbäck, Anundsjö:

"Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Mikaël Karlström f. 1863 i Wörå Finland, Jordbruksarbetare
Märta Greta Persdotter f. 1861 i Anundsjö
Jonas f. 1882 i Anundsjö
Jakob f. 1885 i Anundsjö"

Prof Kitty sa...

Min mans mormors morfar kom från Abrams gård i Oxkangar by, Vörå. Han hette Abrams Johan Eriksson var född på Abrams gård år 1820. Johans far hette Abrams Erik Mårtensson (1786-1878). Eriks far hette Mårten Johansson också han född på Abrams gård 1768.

Johan Eriksson f 1820 hade en dotter, min mans mormors mormor Abrams Greta Kajsa Johansdotter f 18430323 vilken utvandrade till Sverige och Alnön (utanför Sundsvall) tillsammans med sin man Iisak från Wassor by.

Fråga? Är det samma Abrams gård som du skriver om i texten? Isåfall, har du mer info om Abrams gård?
Kul läsning!!!
Katrin

Email kle.gipen SNABELA gmail.com

Anita sa...

Prof Kitty, Tyvärr har jag ingen kännedom om denna familjs bakgrund. Men jag har fått ett tips om en bok om den by som familjen delvis härstammar från, och i boken finns familjekrönikor. Boken heter "Oxkangarboken" / Anita

Anonym sa...

Hejsan! Jacob och Maja Greta är min farmors farmors och farfar. Så kul att se, jag är väldigt lik Maja Greta, kul att se var mina gener kommer ifrån. Vet du något mer om bilden, när och var den är tagen? Mvh Sara Molander

Anita sa...

Hej Sara, Tack för din kommentar!

Tyvärr känner jag inte till ursprunget av den gamla bilden. Den finns utlagd även på andra sidor så bilden är lånad.

Glad påsk! Mvh Anita