Translate

söndag 6 april 2008

Guldkorn i släktforskning....

Släktforskning handlar ibland om stor tur. Jag har nyligen hjälpt en person från Djuped i Styrnäs att reda ut vissa familjeförhållanden som gjorde att hennes anfader fick överta det hemman som min kontakt numera bor i. Hennes anfader gifte sig 1830 med en syster- och fosterdotter i huset och hemmanet övertogs av fosterdottern och hennes make.

Anfäderna till fosterdotterns make var inte svåra att hitta. Där fanns kyrkböcker att tillgå och andra släktforskare som hjälpte till. Men när det gäller fosterdotterns härkomst stötte jag på patrull. Lika svårt blev det att hitta fostermammans (som eventuellt även var fosterdotterns moster) härkomst.

Det fanns vissa uppgifter att fosterdotterns far skulle heta Erik Persson från Meåstrand i Edsele, men källorna räckte inte till för att övertyga mig, andra släktforskare på Anbytarforum eller på SVAR i Ramsele. Fosterdottern fanns inte med i födelseboken, husförhörslängder saknades och ej heller födelsedatumet stämde med det som senare uppgavs i Djuped.

Fosterdotterns möjliga moster (fostermamman) hittades inte heller av delvis samma skäl. Fosterpappan hade, vad vi vet, bara tre bröder, så där kunde också släktskapet till "systerdottern" med största sannolikhet uteslutas.

Vi trodde att vi kunde inte komma längre med denna släktforskning. Det är inte så ovanligt att man får ge upp för att det saknas säkra källor, men det kändes ändå lite snopet....

Jag hade fått några kopior av köpe- och överlåtelsehandlingarna av hemmanet, för att försöka göra en tolkning av den ibland svårtydda text som förekommer i gamla handlingar. När jag i princip var klar med detta, så hittade jag plötsligt några rader insprängda mellan två texter som fick mig att studsa till!

Visst stod det: "... att Erik Pehrson från Meåstrand. såsom fadern för Lisa Christina Ersdtr godkänt förestående afhandling. Det intygas Djuped 6 februari 1826. " !!



Så där ja, nu var det klart; fosterdottern kom från den familj i Edsele vi trodde! Sådana här gånger är släktforskning som allra, allra roligast!

PS: Tyvärr har jag fortfarande inte kunna belägga att fostermamman är syster till fosterdotterns riktiga mamma, men jag tror inte längre att det behöver bevisas....

Eller hur...?

Inga kommentarer: