Translate

måndag 28 april 2008

Attendo Care

Jag såg "Kalla fakta" på TV4 igår som handlade om de privata bolagen för äldreboende och deras vinstintressen. Kalla kårar gick efter ryggen när det berättades att bolaget Attendo Cares ägandekonstruktion gör det möjligt för företaget att förflytta det mesta av sina vinster från Sverige till skatteparadiset Jersey. Attendo Care omsätter 2,6 miljarder per år i Sverige. Företaget vinner anbudsstrider om äldreboenden i många kommuner, eftersom Attendo Care kan hålla lägre priser än andra intressenter på grund av att de inte betalar skatt i Sverige. Kommuninvånarnas skattepengar går direkt till skatteparadiset Jersey!


Bolagens äldreboenden har kritiserats i många år därför att de har en inhuman personalpolitik, de pressar personalkostnaderna hårt och därmed får de äldre en försämrad vård pga av tidsbrist och bristande kompetens hos personalen. 28 Lex Maria fall (vanvård) har anmälts på Attendo Cares äldreboenden i Sverige. Trots det köper många kommuner i Sverige deras tjänster och det skrämmer mig. Bolagen är bara intresserad av vinsten, inte vården. Bolagens vinstpengar på vården av de gamla i Sverige går direkt till ägarnas konton i utländska skatteparadis. Det är avskyvärt.

Jag blir rädd. Är det så vår framtida äldrevård ska se ut? Vart är vi på väg?


Länk till TV4:s Kalla Fakta

Tidigare inlägg om Attendo Care

Uppdatering den 5 maj:

Debattinlägg "Våra pengar=deras vinster" Aftonbladet 5 maj.

5 kommentarer:

Tankevågor sa...

Vet du om det här går i repris och när i så fall?

Det låter som du säger väldigt skrämmande...
Jag har dock haft att göra med det här bolaget eftersom de hjälpt vår familj jättemycket OCH proffsigt! Inte när det gäller äldrevård utan med en funktionshindrad familjemedlem.
Men det är sorgligt att kommunerna inte har sån vård att de måste köpa in den på från ibland tivelaktiga företag.
Intressant inlägg!

Anonym sa...

Londongirl! Tyvärr kan jag inte se någon repristid på Kalla fakta, men man ska kunna se programmet på TV4:s hemsida.

Attendo Care ger sig ut för att vara proffsiga och kompetenta - och lyckas väl ibland - men ett företag som profiterar på äldrevård och dessutom skickar vinsten till skatteparadis är helt förkastligt, tycker jag.

Jag hoppas programmet sågs av kommunansvariga.

Tankevågor sa...

Klart det är förkastligt. Det tycker jag med.

Har du en begravning framför dig i morgon? Såg det hos Elisabet. Har dig i mina tankar i morgon!

Anonym sa...

Londongirl! Jag blev ganska skakad av programmet. Attendo Care vill ge sken av kompetens, men jag anser att de inte har det. Jag skulle önska att vi svenskar skulle vara mer rädda om den vård- och äldreomsorg som tidigare generation har byggt upp. Det känns som den är på väg att raseras i flera avseenden.

Tack rara du för dina tankar!

Anonym sa...

Attendo som alla bolag har ett syfte,att tjäna pengar. Affärsidén är vård/omsorg. Vinsten sker genom lägre kostnader=lägre personaltäthet, lägre tjänstgöringsgrad, sämre tid att utföra omsorg=sämre arbetsmiljö. Om du säger ifrån blir du utskälld och obekväm. Stor persoalomsättning. Förtalar dig, ljuger och kränker personal. Empati är bara ett falskspel på detta företag. Skulle aldrig ta dit mina anhöriga./Fd.arbetare på riskkapitalbolag.