Translate

tisdag 12 februari 2008

Kort från Hömyra?


Fr. vä: okänd,  Essy Linnea "Frida" Berglund f 1921, Fridas äldre syster Jenny Evelina f 1919,  syskonen  Sally Berglund f 1918 och Gunnar f 1922 . Barnen i bakre raden okända.

Amanda Helena Jacobsdotter (1865-1945) i Hömyra

De här korten fanns i de böcker som hittades i Stockholm jag skrev om i inlägget nedan. Böcker som ägts av medlemmar i familjen Berglund från Hömyra, Junsele.

Kan personerna på korten vara från Hömyra, Junsele ?


Uppdatering den 14/2

Från min släkting Kerstin Jakobsson i Lycksele har jag fått följande mail:
"Den ensamma damen på bilden vet jag mycket väl vem det är, för det är min mormorsmor, Amanda Helena Jacobsdotter (1865-1945) i Hömyra. Hon var gift med Nils Jacob Svensson (1861-1932).

Tack Kerstin!


Uppdatering den 17/5 -08

Ang. skolkortet. Uppdaterat! Svaret finns även här!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska fråga mamma om hon känner igen någon på bilden. Vem vet, hon är ju trots allt snart 80........

Hej från Evy

Anonym sa...

Evy!
Jag tror skolkortet är taget runt eller i början av förra seklet. Och i Hömyra, Junsele...

Allt gott!

Farmor Ingegerd sa...

Och det är min farmorsmor.