Translate

onsdag 14 november 2007

Astrid Lindgren 100 år

Astrid Lindgren skulle ha fyllt 100 år idag om hon levt. Hon var en beundransvärd och modig människa, en stor författare och barnens allra största vän. Tyvärr kom jag inte riktigt i kontakt med hennes böcker när jag var liten, men jag har dessbättre tagit igen det senare. Jag äälskar Astrids barnböcker och framför allt de många filmer som gjorts baserat på hennes böcker.

Med anledning av Astrids 100-årsdag så byggs det just nu en barnby med skola, förskola och medicinskt center i centralafrikanska republiken. Det känns som en fin och hedrande hyllning till Astrid. Jag tror att Astrid skulle ha blivit ofantligt lycklig över denna gåva.

Astrids hemsida

Astrid Lindgrens barnby

2 kommentarer:

Anonym sa...

Smulan,

min första kontakt med Astrid Lindgrens böcker var Mästerdetektiven Blomkvist. Jag läste den om och om igen på 1950-talet. Alla skulle vara som mästerdetektiven och jagade bovar som vi misstänkte. Vi hade också en sten som vi gömde undan i skogen, nämligen "stormumriken". Ja, det var en spännande tid som detektiv i barndomen, men några bovar fick vi aldrig fast.

Mvh Martin B

Anonym sa...

Hej Martin! Jag minns också mästerdetektiven när jag var liten, men mest minns jag Enid Blytons "Fem"-böcker.De var såå spännande! Troligtvis var jag lite för gammal för Astrid Lindgrens böcker när jag började läsa själv, och därför "upptäckte" jag dem inte riktigt då.

Ja, lekarna i skogen var verkligen spännande när man var liten! Vi lekte cowboys och indianer, byggde "hemliga" kojor som snart upptäcktes av de "icke allierade". Kojorna var riktiga fina byggen minsann. Skogen var verkligen en fin lekplats, minst lika spännande som Astrids böcker.

Hälsningar Smulan