måndag 8 oktober 2007

Zacharias Westin i Lidgatu

Gullmaj har skickat mig ett gammalt foto av sin morfar Zacharias Westin. Zacharias bodde i Lidgatu i hela sitt liv. Från Magnus Johanssons hemsida om Ådalsliden hämtar jag följande uppgifter om Zacharias:

"Zakarias Westin var född den 7 april 1862 i Lidgatu, Ådals-Liden sn. Han gifte sig den 8 november 1896 i Ådals-Liden sn med Sara Karolina Tenglund. Hon var född den 27 december 1873 i Rå, Ådals-Liden sn. Zakarias var bonde på hemman nummer 3 i Lidgatu, Ådals-Liden sn om 4 1/12 seland. Sara Karolina dog den 17 februari 1926 av lunginflammation i Lidgatu. Zakarias dog i samma by den 21 mars 1935."

Zacharias och hans hustru hade nio barn. I min mans föräldrahem finns några målningar som ett par av Zacharias barn har målat; Gustaf och Lydia. De var duktiga konstnärer; möjligen ett påbrå från deras släkting Zacharias Persson, den kände träsnidaren från Lidgatu.

Tack Gullmaj för fotot av din morfar!

2 kommentarer:

Inkan sa...

Nu upptäcker jag att du åter börjat blogga - BRA! För jag har saknat dig.
Men självklart kan en paus behövas ibland. Det känner jag själv av och orden tar slut, och jag blir tystare. Eller helt tyst.

Intressant att läsa dina olika bidrag - och länken till byn Lidgatu var kul att få. Det är en plats som verkar så trivsam. Aggestam är ju en kollega till min vän Lars N -vinodlande poet.Och Lars har då och då nämnt poesi av Aggestam när vi pratar via mail. Och Mats, son i konstnärsfamiljen Theselius är en kollega till min kusin Staffan.
Världen är liten.

Stor tisdagskram!
Nu ska jag ut och fira namnsdag, he,he

smulan sa...

Va...! Har du namnsdag idag Inkan!
Grattis!!

Kram!