Translate

fredag 26 oktober 2007

Bloggar om släktforskning

Ibland händer det att jag hittar eller får kontakt med nya intressanta hemsidor/bloggar om släktforskning. Ibland kommer länken via mail...

Här är ett par av de nya bloggarna om släktforskning; Jan-Åke Granaths blogg

Och här är Helenas blogg om släktforskning och gamla foton.

Lycka till!


Jan-Åke har ett par andra intressanta bloggar också: http://www.france-midi.blogspot.com/ och http://blog.france-midi.co.uk/blog

Jan-Åke bor numera i Frankrike. Ur den förstnämnda bloggen hittar jag följande kloka rader, som jag tycker säger väldigt mycket om hur pensionärer uppfattas i Sverige:

"Det är ingen i Frankrike som höjer ögonbrynen för att min fru och jag är pensionärer vid 61 års ålder. Tvärtom har våra vänner i många år undrat om vi i Sverige skall dö på jobbet. Det kan ju tyckas som ett skämt men i verkligheten är det ju det bästa vi kan göra för det svenska folkhemmet. Rent samhällsekonomiskt är det mest lönsamt om vi dör friska sista dagen före pensioneringen. Hjärninfarkter och stroke är idealiska om vi inte envisas att överleva och blir i behov av långvård eller rehabilitering. Om allt går väl så har vi checkat ut från detta livet när våra pensionsinbetalningar har fyllt statens kassa och vi inte har belastat vården nämnvärt ännu. På så sätt blir det mer över för dom yngre och dom gamla som envisas med att leva länge och inte förstår hur de belastar det allmänna. Nu säger vän av ordning att vi pensionärer ju är en resurs i samhället också. Visst kunde vi vara det – vi kunde kanske till och med tjäna in en och annan extraknäckkrona i skatt till staten om vi fick var friska och om skattesystemet tillät det – men nu är det ju inte så i Sverige att vi ser äldre som något annat än proppar så länge de arbetar och kostnadsposter när de blir pensionärer. Jag har arbetat en del i Hong Kong och det är fantastiskt att känna vilket värde och status man har som senior person även i mötet med de yngre."

Bon chance et bonne journée , Jan-Åke!

1 kommentar:

Inkan© sa...

Tack Smulan, för intressanta länkar som ger både inspiration och impulser.
Jag blir så imponerad över hur fina släktforskarsidor som du och andra har. Som dessa två jag läst lite på nu.