Translate

söndag 22 juli 2007

Dagens naturbilder...

Vad roligt det är att se riktiga hässjor istället för de fula "UFO-äggen" som ligger utspridda överallt! Kortet är taget i Eden, Junsele.

En liten nyfiken rävunge som gärna stannar och undrar vad jag pysslar med, medan hans 5-6 syskon på avstånd tittar på vad som händer! Det är tredje gången jag ser denna rävkull nära vägen. Det är bara att hoppas att de inte blir överkörda av någon bil....

En varm och fin dag. Nästan 24 grader varmt. Det blev en lång utflykt idag till de gamla byarna Åkerbränna och Hömyra. De är gamla, nästan utdöda skogsbyar, som min pappas förfäder en gång har varit med och odlat upp. En kaffepaus på den vackra hembygdsgården i Junsele avslutade utflykten med mamma och pappa.
I morgon bitti bär det iväg söderöver.....
 
Till regnet?

6 kommentarer:

Tankevågor sa...

Vilka fina bilder! Hoppas verkligen att de där rävungarna håller sig i skogen och inte hamnar under nån bil!

Inkan© sa...

Hurra för hässjor och rävungar...
Hurra för henne som fyller år...
Hurra för Skottland
Ser du någon (Macklin) McLean som påminner om mig så vet du att det inte är jag -men kanske 'släkta'?

Ha det så härligt!

Sorgens dag att komma hem och läsa att Lars Forsell är död.
Det kändes.

Anonym sa...

Hallo alla!
Sitter pa ett hotell i Glsagow och skriver. Blandat vader - ibland sol ibland regn.
Idag gor vi Edinburgh och i morgon blir det vandring i bergen runt Inverness.

Tack Inkan for halsningen till min fodelsedag idag! TACK! Det ska bli en god middag idag i Edinburgh.
McLean hmmm....

Men oj, vad svart att forsta den skotska dialekten - jag ar helt svettig ibland....

Allt gott! Kram
Smulan

Anonym sa...

Ja du Smulan, att fÖrstå vad skottarna säger kan vara hemskt svårt beroende på vilken dialekt de talar. Vissa är lättare att fÖrstå än andra, precis som i Sverige eller här i England.
När jag kom hit som aupair 1964 och hÖrde ett par killar från Skottland tala trodde jag faktiskt att de skojade med min kompis och mig eftersom vi kom från ett annat land. Jag kunde inte alls ta dem på allvar och satt och log hela tiden och väntade på att de skulle sluta upp att larva sig. :)

Ett sent fÖdelsedagsgrattis från mig till dig. Ser fram emot att få läsa om besÖket i Skottland.

Kram
Lillan

torsdag 2/8/07

Anonym sa...

Åh, tack Lillan för din hälsning!

Skottlandsresan har varit helt underbar. Vi kom hem ikväll. Vi har haft jättefint väder hela tiden (det där regndropparna som föll emellanåt räknar jag inte!), underbara vandringar i de skotska bergen, Bobbys hund (jo, jag var där i Greyfriar, Edinburgh; fotograferade och tänkte på dig...)
Alla underbara vänliga skottar, deras gästfrihet (B&B- vow!)vänlighet och allt vad vi har sett och upplevt - jag hoppas återkomma med det i bloggen så småningom.

Tack för din födelsedagshälsning också - det värmer så gott. Födelsedagsmiddagen intogs i Edinburgh...

Kram, Smulan

Anonym sa...

Tillägg.
Glömde kommentera den skotska dialekten...
Så småningom kunde jag lära mig förstå lite grann av den svåra dialekten. Trots det tyckte jag att engelskan "kom ikapp mig" ganska fort den här gången - det var riktigt roligt att lyssna och språka med de trevliga skottarna!