Translate

söndag 8 juli 2007

Bygdespel och annat

Igår var vi till Resele hembygdsgård och såg en lysande föreställning av Resele byateater. Det var ett 40-tals lustspel skrivet av av Pelle Sjölund och det framfördes av otroligt duktiga amatörskådespelare från Resele. Det är sjunde året, tror jag, de uppför ett bygdespel och det är bara att buga och tacka för en helt lysande och rolig föreställning!

Bygdespelet i år heter "Kloka göbben på fjället" och jag vill särskilt nämna Elisabeth Tängdén som var på scen hela föreställningen och gjorde ett formidabelt framförande som den "kloka gubben" med "de undergörande gåvorna".

I rollen som den kloke gubben ingick att han skulle ta sig en liten "hutt" av och till ur en "gömd" flaska. De upphällda huttarna blev mindre och mindre alltefter spelet pågick - och ibland tog den kloke gubben en skvätt kaffe istället..... Ni vet vi varför!

Vi råkade sitta med "den kloka gubben" i kaffepausen efteråt, och Elisabeth berättade att medspelarna hade hällt riktig brännvin i flaskan! Ett riktigt practikal joke i den sista föreställningen för i år. Gissa om alla skådespelarna hade svårt att hålla sig för skratt!

Jag tror ingen av oss i publiken märkte vad som pågick på scenen, men jag kan tänka mig Eliabeths förvåning när hon hällde i sig den första glaset. Hej och hå - här gällde det att hålla mun för tunga! Vi skrattade gott när vi fick veta vad som hänt efter föreställningen.

Tack snälla ni i Resele byateater för en underbar föreställning! Ni är fantastiskt duktiga!

Länk till Resele hembygdsförenings hemsida med Resele byateater.


Det är inte alltför ofta jag kommenterar i andras bloggar. Tyvärr kanske, för det är väl genom kommentarer som andra tittar in på sin egen blog. :)

Jag tittar ibland genom en lista av bloggar som jag sparat bland "Mina favoriter", och det är oftast en mycket angenäm läsning. Jag blir så imponerad av hur många läsvärda och tänkvärda bloggar det finns. Många skriver så bra, så bra. Stimulerande bra.

Här är ett par av de senaste bra bloggarna jag gärna läser:

Tankar i trappen Läs gärna "Beriken eder, adel och borgare!" Det går tyvärr inte att länka till inlägget, men scrolla ner några inlägg. Det är såå bra skrivet!

Släktsagan - en ganska ny blog om släkt- och hembygdsforskning.

En riktigt trevlig söndag alla!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Anita!
Så roligt att du tyckte om vår föreställning…. Vill tala om att vi har haft fantastiskt roligt själva från början när vi började arbeta med detta spel. Vi har ändrat och skrivit till två
scenerier för att få Reselestuk på spelet, gissa om det har blivit många skratt under tiden. Ett fantastisk gäng är vi idag
och vi kommer att hålla i gång ett bra tag till.

Lite tomt är det nu förstås… men nu kanske jag hinner med min ved
äntligen.

Hälsningar
Ingbritt