Translate

lördag 30 juni 2007

Skogsplantering

Fotot: Skogsplantering på Nävernäsan på 1940-talet. Elsy och Harry Fängström längst fram. Fängsjön i bakgrunden.


Skogsplantering är precis vad jag håller på med just nu. Jag hjälper min man att sätta 10.000 skogsplant i jorden, och det kan vara ganska jobbigt ibland när det är varmt och när småflugorna ääälskar att vara så nära mig som möjligt! :)

Men jag tycker samtidigt det är roligt att vara ute i skogen, och det är faktiskt ganska lättsamt att sätta ner skogsplant idag om man jämför med de metoder som användes förr. Förr var det hacka och spade som gällde; idag använder man ett rör som hjälp att få ner skogsplanterna i marken.

Fast det är inte utan att jag har liiite ont i ryggen ändå....! :)

En skön helg önskar jag alla!

6 kommentarer:

Inkan© sa...

Jobba på! Skogsplantering höll jag på med nästan ett helt sommarlov i min ungdom. Minns att det gick att tjäna pengar om man var ihärdig. Och det var jag ju. Hade mina sparmål förståss. Men oj så ont i ryggen och i låren jag hade första veckan av träningsvärken.
Idag börjar "mina" skogar att bli riktiga skogar... jag har sett några områden där jag var med.

Anonym sa...

Ser man på Inkan!
Då vet du hur jag känner mig just nu....:)
Och minst en vecka till ska vi hålla på!

Kram!

Evas blogg sa...

Plant satte vi ofta när vi hade gården (med tillhörande skog). Ett tungt jobb men härligt också. Minns alla mygg mest!! och hur gott kaffet smakade.

Anonym sa...

Min man har skog, därför blir det plantsättning mest varje år. När jag kan och hinner hjälper jag också till.

Jga tycker det är riktigt roligt! Inkl. flugor, mygg, ryggont, kaffet och allt.

Anonym sa...

Hej Anita ! Jag har lite svårt tro att det är Fängsjön som syns i bakgrunden. Tycker Fängsjön är som inklämd mellan bergen.

Skulle nog hellre gissa på Storsjön. Skitsamma det är i alla fall intressant läsa dina tankar och bilder.

Tack för bilden och namnlistan.

Hälsning från Sven Olof.

Anonym sa...

Hej Sven Olof!
Tror du att det är Storsjön? Jag har tagit bilden från Sollefteå fotodatabas. Fotot är från Nävernäsan, men jag har hela tiden trott att det är Fängsjön som skymtar.
Men du kan ha rätt. Man kan ju se andra sjöar också från Nävernäsan.

Tack för att du kommenterar, Sven Olof! Det är så roligt.

Ha det gott!
Anita