Translate

lördag 26 maj 2007

Ur naturens skafferi

Det har "exploderat" i naturen de senaste dagarna! Massor av murklor har kommit upp ur jorden på bara ett par dar. Fantastiskt - det ser ut att bli ett riktigt murkelår. Under en liten stund plockade jag flera liter murklor på ett hygge bakom sommarstugan ikväll. Jag hade inte tänkt plocka murklor i år, för jag tycker de har blivit allt mer smaklösa eftersom man måste torka och förvälla dem så mycket numera innan de kan användas. Murklor är ju trots allt riktigt giftiga svampar, om man inte tar hand om dem på rätt sätt.

Men jag har så svårt att låta bli att plocka, när jag ser hur naturen riktigt bjuder ut sådana delikatesser som murklor. Så nu ligger de här på brickor; borstade och ansade. Det fanns många sniglar på dem i år - de murklorna kastade jag bort. Men för övrigt är de mycket fina. Jag ska lägga brickorna ute i en luftig bod, där svamparna ska få torka i minst tre-fyra veckor, tills de blir riktigt torra. Sedan sparar jag de torkade murklorna i glasburkar. Jag använder murklorna till såser och stuvningar; ofta till viltkött.

En riktigt skön pingsthelg önskar jag alla!

4 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Oj va gott!
Här vid Alsensjötrakten i Jämtland har jag inte hittat några stenmurklor än, men dom ploppar väl upp vilken dag som helst. Håller med dig om att smaken har blivit sämre nu när man måste förvälla dom så mycket mer än förr. Giftiga är dom ju så det förslår.
Toppmurklor har jag på gräsmattan, men dom är inte lika goda.

Anonym sa...

Hej Gunnar - välkommen hit!
Ja, jag tycker att murklorna har förlorat i smak de senaste åren. Troligtvis för att man måste förvälla dem så mycket, gissar jag.
Men man känner sig så rik när man går ut och plockar "mat" ut skogens skafferi. Eller hur?

Inkan© sa...

Själv väntar jag till kantarellerna kommer...;)

Som barn fick vi alltid murklor på våren i såser, stuvningar till olika kötträtter, och i omeletter - jag minns att mor alltid förvälde dem och slog bort vattnet ("giftet" sa hon) innan svampen tillreddes.
Numera är jag mera försiktig just med tanke på att det tär på njurarna.

Jag har firat pingsten med sol, värme och glass utomhus.

Anonym sa...

Visst - murklor äter man inte ofta. Och tyvärr ganska smaklösa numera efter all tillredning....
Jag saknar kantarellerna här uppe. De är roliga att plocka, och goda.