Translate

fredag 18 augusti 2006

Min boklista

Helgumannens fiskeläge på Fårö


Här är min boklista Tell!

1. En bok som förändrat mitt liv?
Jag kan inte minnas att någon speciell bok har förändrat mitt liv - men däremot har många böcker berikat, gett nya impulser och ibland förändrat inriktning och mål.

2. En bok som jag läser mer än en gång?
Gärna Vilhelm Mobergs "Utvandrarna", Moa Martinsson och P. A. Fogelströms Stockholmsskildringar.

3. En bok att ta med på en öde ö?
Gärna biografier och historiska böcker (gärna Peter Englund) Vackra konstböcker som håller humöret uppe tills hjälp kommer! :)

4. En bok som fick mig att skratta?
Bodil Malmstens alla böcker. Härliga!

5. En bok som fick mig att gråta?
Böcker om krigs grymheter. Jag stortjuter.

6. Vad jag läser just nu?
Kokboken! Jag söker ett recept på en god efterrätt till surströmming!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vi läser en hel del gemensamma författare ser jag:) Peter Englund skriver intressant - men jag vill också lyssna på honom; han är en så bra berättare och kan verkligen sin historia.

Görvackert kort från Förö!!
Såg du inte till Ingmar? En något äldre herre iklädd basker? På stranden...

Kram.
Tack för kort.Snart blommar min blogg igen;)
Stockholm i slösande sol igen - har tillbringat halva dagen vid Mälaren...underbart!

Anonym sa...

Vad det är roligt att få lite insyn i vilken litteratur du läser. Jag får massor av uppslag till vad jag vill läsa genom dessa listor. Roligt!

Anita sa...

Inkan! Ja, vi har historia gemensamt. Den här boklistan var dock svår att göra - det finns så många bra böcker inom skiftande områden. Jag har så svårt att välja och svårt att minnas... Men historia är ju ett favoritämne!

Nej jag såg inte Ingmar...:) Jag skulle inte ens våga fråga någon Fåröbo om vägen - jag vet att jag skulle få nobben direkt! Men... min mamma berättade att hon stod på Olof Palmes bro när hon besökte Fårö på 70-talet! Så fräckt!:)

Anita sa...

Marita! Den enda boktitel jag har tillgänglig (tyvärr) är kokbokens - men den har du säkert redan...? :)

Ni verkar ha haft en trevlig Tysklandsresa - härligt!
Alles gutes! Smulan

Anonym sa...

Roligt att ta del av din lista - men recept på något efter en surströmmingsskiva - hur vore det med ett stort glas Samarin?

Anita sa...

Tell! Äsch, det behövs inte! Det blir paj med kyssebär he, he...

Dessutom är surströmming en superb magmedicin, så det så!

Herta sa...

Gogglade på efterrätter till surströmming och kom till din sida. Hittade du nåt?