Translate

söndag 14 maj 2006

Möte med björnen

För nästan precis ett år sedan såg jag björn i frihet för första gången. Det var både oväntat och ändå lite väntat. De senaste åren har björnstammen ökat oroväckande mycket i våra trakter, så vi hade förstått att det var bara en tidsfråga innan vi skulle få se en björn.

Min man och jag var på väg hem till min mamma för att fira Mors dag. Jag satt med en tårta i knät, när vi plötsligt ser något stort och brunt djur mitt på vägen. Min man trodde först att det var en häst, men vi såg strax att det var en stor björn. När björnen sprang in i skogen såg vi en liten björnunge springa mot björnen, och då förstod vi på allvar vad vi hade sett.

När vi åkte tillbaka några timmar senare satt vi på helspänn - tänk om? Och visst - ett par hundra meter efter där vi sett björnhonan och ungen sitter en mindre björn - åter igen - mitt i vägen! Vi gissade att det var en äldre unge till björnhonan som fortsatte att hålla sig nära sin mor, trots att modern hade nya ungar. Björnen sprang framför bilen i ungefär 200 meter innan den vek av in i skogen. Vi såg björnen tydligt en lång stund när den "tultade" fram i ganska hög hastighet framför bilen. Det var en märklig upplevelse att få se björnen så nära.

Vi vet att björnarna har gått ur idet för någon månad sedan, och människor har åter börjat se både björnspår, björnspillning och björn efter skogsvägarna. Jag är lite orolig - när blir nästa möte med björnen? Jag har ingen lust att möta björnen under min promenad i skogen eller under cykelturen.....

Fotot av björnspåren tog jag för ett par år sedan inte långt från vårt hem.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Så spännande och tänk att se en björn i frihet. Jag har bara sett dem på Skansen :) Tänk att den blir mer och mer vanlig -det betyder ju att antalet ökat.

Du får skaffa dig en sådan där nödvissla ( som man jar på flytvästen) Så kan du blåsa högt i den om du ser björnen.

God morgon!

Anita sa...

Det där med visselpipan var ett bra förslag! Fast björnhonan avger visst ett visslande ljud när hon kallar på sina ungar - tänk om ungarna tar/hör fel???

Ptr sa...

Man inser ju vilka bamsedjur det är när man ser handen i jämförelse med "skostorleken", så att människor kan gripas av "björnfrossa" är förståeligt! Men nog hade det varit roligt att någon gång i livet ha fått se en vild björn...

Anonym sa...

Fascinerande att få se en björn på det sättet men samtidigt förstår jag oron över risken att möta på en när man inte sitter skyddad i en bil. Tack för att jag fick ta del av denna upplevelse. Kram

Anonym sa...

Your site is on top of my favourites - Great work I like it.
»

Anonym sa...

Interesting website with a lot of resources and detailed explanations.
»

MB sa...

Följande är taget från http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8216-7.pdf

Rangordning i skogen
Tänk på att björnen är högst i rang i skogen och bara viker för
större björnar eller för människor. Grundregeln för björnmöten är
att ge dig till känna genom att tala i vanlig samtalston. Ropa inte,
rop kan framkalla aggression. Gå försiktigt därifrån.
• Uppträd bestämt och behåll ögonkontakten. Retirera från
platsen genom att höras och synas, men spring inte.
• Provocera inte björnen utan respektera den genom att dra dig
undan.
• Förfl ytta dig så att björnen får vittring av dig.
• Skjut helst inte, men om du skjuter så skjut i luften för att
markera din närvaro.