Translate

fredag 21 april 2006

Gaudi - en originell arkitekt.

En av de största arkitekterna i jugendstil var Antoni Gaudi (1852-1926) i Barcelona. Han har blivit synonym med arkitekturen i Barcelona och han var mycket produktiv, men även omdiskuterad. Jugendstilen var ett uppror mot de stela formerna i den klassiska arkitekturen, och det har Gaudi verkligen visat i sina arkitekttoniska skapelser. Gaudi var mycket produktiv på sin tid. En av Gaudis största skapelser är kyrkan Sagrada Familia, som egentligen är hans livsverk. Kyrkan blev inte färdig under hans livstid (Gaudi ligger f.ö. begravd i denna kyrka) och man tror inte att Sagrada Familia någonsin blir klar..... Fortfarande bygger man vidare på alla tornspiror som Gaudi planerade, och det är alltid arbeten på gång på dessa höga höjder.

Ett annat av Gaudis stora mästerverk är Casa Milà (bild). Casa Milá byggdes mellan 1905-1910. Det är ett originellt och - i min smak - mycket vackert hus gjort helt i kalksten. Huset ligger i centrum av Barcelona och det sägs (man fick inte gå in i huset när jag var där) att taken och väggarna i lägenheterna är vågformade. Hela exteriören med den böljande fasaden och underbara balkonger i smidesjärn andas originalitet.

Gaudi var en synnerligen originell man. Hans stil var så originell att det inte har bildats någon skola efter honom och han framstår än idag som unik i sitt slag. Han började sin bana 1885 och han hämtade inspiration från äldre arkitektur, men förvrängde den på samma sätt som en dröm förvränger verkligheten. Gaudi var även formgivare av möbler och annan inredning i samma originella stil. Gaudi var dock ingen bohem - som man kan tänkas tro - utan en djupt religiös och konservativ människa. Och provokativ! Vid ett tillfälle klagade en kund över att det inte fanns plats för en flygel i hennes hem så svarade han: "Då får Du väl börja spela fiol istället!" Gaudi dog 1926 när han blev överkörd av en spårvagn i Barcelona.

PS 2021. Detta skrev jag efter en resa till Barcelona när jag sett Gaudis byggnader och skapelser i staden. Jag blev så imponerad av hans originella och otroligt vackra arkitektur. En upplevelse att se! 

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket fantastiskt hus. Jag såg ett program på TV för många år sedan som visade just Gaudis arkitektur - och jag blev så fascinerad av den där kyrkan som aldrig blir färdig..(?) Jag minns att min bror var där och beundrade detta -han var på Världsutställning i Sevilla ( jobbet) och OS i Barcelona. Han beskrev just kyrkan och hur den hade gjort intyck - den är inte som kyrkor "brukar" vara.