Translate

fredag 13 januari 2006

En visit till Umeå

Jag har varit i Umeå ett par dar och "invigt" min lilla nya övernattningslya där. Tyvärr blev det lite väl mycket regn och rusk där för att vara i min smak, men jag utnyttjade i alla fall morgontimmarna - morgontidig som jag är - till att vandra runt Umeå med omnejd ett par timmar, innan jag slog mig ner på det anrika Mecka (ett gammalt fint café, som öppnar redan kl. 7 på morgonen) och njöt av morgonkaffet och färskt nybakat bröd. Levande ljus och skön atmosfär.

På vägen tillbaka till lyan gick jag in på järnvägsstationen och kollade om jag hittade några läsvärda tidningar. Där satt en medelålders herre, som kom fram till mig när jag bläddrade i tidningarna. Han var ganska onykter och frågade vänligt om han fick en tia - han sa att han var bostadslös. Jag brukar vanligtvis inte ge bort några pengar, men jag kände mig plötsligt så ledsen för hans skull, så jag gav honom de småpengar jag hade i min ficka. Jag kände mig nedslagen när jag gick hemåt - har tiggeriet även kommit till Umeå? Jag har sett hur tiggeriet har ökat i Stockholm efter jag flyttade från storstaden för ett tiotal år sedan, och varje gång jag är där, gör tiggeriet på gatorna mig så oerhört nedstämd och ledsen. Vart är vi på väg i vår tidigare trygga välfärd? Det känns inte bra.

Jag fick också tid att läsa en bra bok av Stefan Einhorn. Boken gav mig oerhört mycket. Den heter "Den sjunde dagen" och handlar om ett fiktivt samtal mellan författaren och hans far (Jerzy Einhorn) de sista dagarna i pappans liv. Jag tyckte mycket om Stefans vackra skönlitterära berättelse. Jag har nu beställt Stefan Einhorns senaste bok "Konsten att vara snäll" som handlar om något kontroversiellt i dagens samhälle; att välja att vara snäll. Att vara snäll lönar sig enligt författaren, och är den bästa egenskap vi kan erbjuda vår omvärld och oss själva. "En snäll människa bär i sitt medvetande ständigt med sig omtanken om sin medmänniska. Om vi strävar efter att vara snälla mot andra så gör vi gott för oss själva", skriver författaren i boken. Jag ser fram emot att läsa Stefans bok. (Stefan Einhorn är professor och överläkare. Han skriver också böcker i populärmedicin och religionsfilosofi)

Idag är det visst tjugondedag Knut och man ska städa ut julen. Men jag plockar bara bort tomtarna och juldukarna. Jag vill ha alla ljusen kvar! Jag behöver ljusen för att orka med mörkret.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ljuset är ett behov även hos mig. Dagsljus, solljus, månljus, stjärnljus -och tända stearinljus. Det är som jag aldrig får nog denna vinter.
tack för tips om ny litteratur (för mig) det verkar intressant.
Önskar dig lycka till med nya lyan!

Anonym sa...

Vad kul Smulan att du har skaffat dig din lilla lya i Umeå. Synd att det skulle regna, men solen kommer fram igen. Dessutom är vi ju på väg mot ljusare tider. När nyåret har passerat, ja då går vi åt "rätt" håll, mot vår och sommar, mot ljus och värme.

Annki