Translate

onsdag 29 maj 2013

Vila för själen..


Igår var det dagen efter att Sollefteå kommun sagt ja till Fängsjö/Storsjöhöjdens vindkraftsindustri.. Huvudet är fullt av frågor och funderingar. Hur tänker politiker? Tänker de över huvud taget? Hur kan de tillåta att ett stort friluftsområde med stora naturvärden ska förstöras för all framtid bara för att Tyskland ska kunna kompensera sina kolindustriutsläpp med vindenergi från våra norrländska skogar?

Bästa sättet att vila hjärnan är att ge sig ut i skogen... Värme och sol. Underbara dofter. Naturen har vaknat till liv. Fullt av grodyngel i vattenpölarna.  Jag plockade murklor. Tittade till fiskgjusboet ute på Storsjön och såg att fiskgjusarna hittat tillbaka till sitt bo igen. Fiskmåsarna förde oväsen ute på sjön.  Hjortronblommorna är redan i blom. Jag vilade ögonen länge mot en vacker horisont på andra sidan Storsjön. Är det sista året jag får se den vackra orörda horisonten?

Men främst njöt jag av tystnaden. Vilan i tystnaden.

Det var precis det jag behövde, dagen efter ...

1 kommentar:

Steve sa...

Naturen är det bästa av läkemedel.