Translate

söndag 2 december 2012

Foton av Alexander Fröberg

Prydliga små herrar i viktig konferens.. :) Foto: Alexander Fröberg
Ett vinterfoto av Alexander Fröberg. 1940-tal.

Motto: Nyskottat

Film: Kodak super XX

Bl. 11 1/25 sek kontrast gulf

Kamera: Rolleicord ll

Minns någon den här leken? Foto av Alexander Fröberg och förmodligen barn från Västanede i Håsjö 1940-tal.

Det är Martin Bergman som delat med sig av dessa foton, tagna på 1940-talet av hans styvfar Alexander Fröberg.  Fantastiskt vackra foton! Tack Martin!

Så här mycket snö vi inte just nu; tvärtom har vi ganska lite snö för årstiden. Ganska skönt faktiskt! :)

En riktigt fin första advent alla!

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Å, den översta bilden är helt ljuvlig!! Vilka härliga småpojkar!

Anita sa...

Ja, Elisabet, jag är också helt såld på det fotot! Vilken ögonblickskänsla! Vilken koncentration! Kram.

PJ sa...

Underbara bilder, alla tre, även om jag fastnar mest för den i mitten som visar hur mycket snö det var. Där användes ingen snöslunga eller andra maskiner utan det var handkraft som nyttjades.

En vanlig syn var också att snö skottades uppefter väggarna för att hålla kölden ute, något som tydligt framgår på bilden.

Anita sa...

PJ: Ja handkraft var det verkligen tal om på den tiden! Jag minns min pappa hur noga han var med skottningen - raka fina kanter skulle det vara.

Martin Bergman sa...

Hej Anita!
Roligt att du lånat några av Alexanders foton. Jag har inte sett det förut. Kommande sommar 2014 kommer jag att vis en del av hans foton vid Sönneråsgården i Fors. Du är välkommen dit också. Håll bara utkik efter Sönneråsgården i Böle Fors så kommer du att få vet när det blir.
Mvh Martin B

Anita sa...

Tack för tipset Martin! Påminn mig igen till sommaren så kanske jag får tid att åka och se utställningen. :) Allt gott!