Translate

torsdag 15 december 2011

Så går det till i Sollefteå kommun!

Nej, nu går "skam på torra land"! Ju mer man sätter sig in hur det här planerade vindprojektet i Fängsjö/Storsjöhöjdens område gått till i Sollefteå kommun så blir man mörkrädd. Jag har någonstans trott att vi lever i en form av demokratiskt styre och i ett styre som ska/vill arbeta för invånarnas bästa i kommunen, men nu börjar jag ge upp den tron...

Vi har ett socialdemokratiskt styre i kommunen sedan urminnes tider. Ett styre som väljs av trogna gråsossar i vår röda bygd, ett styre som tyvärr inte kommer att förändras förrän invånarna förstår vilket slutet och enväldigt partistyre som har makten i kommunen. Högsta hönset i det partiet heter Elisabet Lassen och hon lär ha fingrarna i syltburken i alla beslut som tas i komunen. Hon har några trogna partikamrater som hjälper till att behålla makten i kommunen. Insynen i vissa demokratiska beslut är minimala. Så uppfattas kommunstyret av de flesta jag talat med, även av tjänstemän och politiker i kommunen, och det gäller i högsta grad hanterandet av det vindparksprojekt som just nu projekteras i vårt område.

Jag har av flera hört rykten om en märklig presskonferens i våras om en miljardsatsning av ett vindprojekt i Näsåker. En presskonferens som skedde under stort hemlighetsmakeri. Ytterst få i kommunen kände till presskonferensen utan fick först veta vad som hänt via en kort notis i tidningen. Nu har notisen i TÅ (2011-05-12) hittats och så här står det:

http://allehanda.se/start/solleftea/1.3156778-miljardsatsning-pa-vindkraftverk-i-nasaker

Ingenting om vindplanerna har läckt ut till berörda i vindparksområdet  efter att vindplanen antogs 2008 (den antogs i Kommunfullmäktige av alla dåvarande partiledamöter). Varför har våra lokala politiker i Näsåker, som borde känt till planerna, inte sagt något? Det kan det inte tolkas på något annat sätt att informationen om den här storskaliga vindsatsningen i Fänsgjö/Storsjöhöjdens område skulle hållas så hemligt som möjligt. Detta för att inte ortsborna skulle börja protestera mot miljardprojektet..

I en samrådsredogörelse i Sollefteå kommun samma år, 2008-09-03, har många byalag, instanser och föreningar yttrat sig. (Samrådsredogörelsen, Pdf-fil, finns på Sollefteå kommuns hemsida) Vindplanen underkänns på många punkter och ska revideras. Näsåkers byalag uppges inte ha yttrat sig trots löfte..

Sedan vindprojektet blev känt i höstas har jag sökt Elisabet Lassen flera gånger via mail och försök till personligt besök, men hon har inte svarat mig över huvud taget. Jag tolkar det som hon vill inte tala med mig. En annan bybo, som även sitter med i vår arbetsgrupp, fick träffa Elisabet Lassen igår. Han berättar att på en rak fråga varför ingen information givits tidigare till berörda bybor om vindprojektet svarade Lassen: "Det stod ju i vindplanen"! Hon sade vidare att informationen om vindplanerna för vårt område gått vidare till byalagen när vindplanen hade antagits 2008. De lokalpolitiker jag talat med som sitter med i nuvarande Lokala rådet, verkar inte ha fått den informationen och därför undrar man vilka lokalpolitiker i Näsåker har känt till planerna?

Vi har fått igång ett bra arbete för att skapa opinion mot denna miljardindustri som är på gång i vårt närområde. Cirka 200 snurror a´210 meter höga (!) planeras och projektplanerna är redan i full gång. Följ gärna vårt arbete via vår nya hemsida:

http://snurrigt.vildavastra.se/ 

och vår gruppsida på Facebook:

https://www.facebook.com/?ref=tn_tnmn#!/groups/297209270313107/

På hemsidan finns också en länk till namnnsamligen mot den storskaliga vindsatsningen i västra Ångermanland:

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=6166

3 kommentarer:

Steve sa...

Vet du vad? Jag längtar inte längre tillbaka till min barndoms hemtrakter.

Anita sa...

Jag tror dig Steve! ;) Nog var det bra mycket bättre när vi var små och Ådals-liden var egen kommun;)Mer bestämmanderätt och politiker som lyssnade mera på sina väljare. Eller...?

K. sa...

Citat ur ett mail jag fått:

"Även här i Solberg pågår vindkraftsexploatering - på Trattberget/Skallberget drygt en mil härifrån pågår arbetena med 25 - 30 vindkraftverk i 210 metersklassen. Masten som stått där ett par år är synlig från min tomt och följaktligen kommer jag också att kunna njuta av anblicken av dessa vindsnurror, vars tillskott till elnätet torde bli marginell. Vad som inte är marginellt är förstörelsen av natur och vägar i området.

Det förefaller föga naturvänligt att skala av ett helt berg och gjuta fundament med många hundra ton betong. Grön el, säger dom. Grön el är alltså el som produceras i glesbygd, vatten- eller vindkraft. Först lyckades man förvandla Ångermanälven till en rad kraftverksmagasin från Ransaren till Sollefteå och nu verkar varenda bergstopp bli utsatt för samma övergrepp.

Varför inte istället bygga en 20 meter hög kraftverksdamm (miljövall) över Mälarens utlopp, därmed också lösande problemet med Slussnes ombyggnad? Mälaren skulle bli det utlimata kraftverksmagasinet.

Jag valde mitt hus bl a p g a att det inte fanns några kraftledningar i närheten, men nu planerar man också en vindkraftspark på Bräntet, några km från huset och till detta skall man dra en högspänningsledning.."