Translate

fredag 26 november 2010

May I introduce...

.. en ny hemsida!

Edwin skriver:

.... Jag har faktiskt besökt Skandinavien 15 gånger under årens lopp, huvudsakligen på grund av musiken, men har även haft möjlighet att besöka ganska många ställen som tillhör rötterna. Jag och min sjungande och trumslagande sambo var gästartister sommaren 2008 på Rafnastämman i Ramsele. Min farfars äldste bror, Nils Eriksson, var faktiskt den mer eller mindre berömde Öl-Eriksson, som körde öl från bryggeriet i Sollefteå upp längs älven till Ramsele och vidare. Jag har faktiskt ägnat en gånglåt åt honom. Beträffande gamla familjtorpet i V. Granvåg, har jag besökt platsen 3 gånger, men själva torpet är nu igenväxt med skog och inget tecken finns kvar.

Har också spelat mycket i Norge och turnerade 2003 på Island och Färöarna. Men jag minns väl att, vid första besöket i 1967 tillsammans med far, mor och lillebror, besökte vi Ådalsliden och Näsåker och jag spelade på gamla dansbanan där - undrar om den finns kvar? Sommaren 1969 turnerade jag också lite grann tillsammans med Onkel Amos (Henning Lundström) och man spelade på sådana platser som Nipkarusellen i Sollefteå, Resele, Junsele, Ramsele, Hammerdal, Strömsund, etc. - roligt! På den tiden hade jag nyligen gjort en vals som jag kallade Sollefteåvalsen och Henning döpte om valsen till Reselevalsen, Junselevalsen o.s.v. vid varje nytt uppträdande!

Det var 4 bröder i farfars familj som flyttade til Nordamerika, varav 2 (Erik Johan och Otto Emmanuel) till New York och Minnesota i USA.

Din bild används som banner överst på sidan "Nordic Routes". Bannern visar mina äkta rötter med utsikt nedströms mot farfars gamla hem längs Ångermanälven, och bilden på mej där jag lutar mot Leif Erikssons staty i västra Island breddar ut historien, tycker jag."


Lycka till Edwin, och allt gott!

Här är länken till Edwins hemsida:

http://www.edwinerickson.com/

2 kommentarer:

Edwin Erickson sa...

Tack så mycket för uppmärksamheten, Anita! Vad trevlig att få vara med hos er som bor så nära mina gamla ångermanländska rötter.
För dom som har kännedom över trakterna runt Västra Granvåg, Skärvsta, o.s.v. hette min farfarsfar Erik Olov Olovsson och hans fru Inga Ursilia Riklund (från Helgum).
Borde också nämna de övriga 2 bröderna som emigrerade till Canada, min farfar Frans Edvin Eriksson och hans äldre bror Karl Mikael Botholf, som hamnade på samma distrikt i Alberta och gifte sig med systrar.
Erik Olov var torpare och timmerflottare. Enligt historien hade paret 15 barn under åren på torpet och under sista åren bodde dom hos yngste sonen Knut Anton på Skärvsta 460.

Steve sa...

Fascinerande.