Translate

lördag 17 januari 2009

Näsåkers skola anno 1934



Längst bak från vänster: nr 1: Tage Eriksson f 1921, nr 4: Pelle Näsström, nr 5: Hans Näsström f 1921. Nr 4 från höger: Bengt G. Andersson f 1920. Läraren Gunnar Lundberg.
Mittersta raden nr 5 fr. vä: Anna Eriksson f 1919. Nr 2 från höger: Sonja Sjöström f 1920. 
Flickan längst ner till höger heter Rigmor Lundberg (dotter till läraren Gunnar L.)

Känns flera elever igen? Jag blir glad för kommentarer.

Uppdatering 9/1: Tack Erika för din kommentar och komplettering!

3 kommentarer:

Erica sa...

Hej och ett stort tack för att du gör det möjligt att minnas sitt ursprung på detta utmärkta sätt.
Verkligen ett stor tack.
Är född och bor i Stockholm men har tillbringat mina barndoms/ungdoms-sommrar i Näsåker. Som barn bodde jag och min familj hos min faster Marianne Öhrbom i Västanbäck men senare köpte vi sommarhus i Kläpp. Vår bästa och finaste granne två hus bort på vägen i Kläpp var Albert Fängström från Fängsjön.
Har hittat min pappa Bengt G Andersson på skolfotot från Näsåker 1934. Han står som nr 4 från höger i bakre raden. Han är född 1920 och är alltså 14 år på kortet. På fotot från 1928 tror jag att han står som nummer 2 från vänster(jag räknar inte in fröken).
Är inte lika säker på -28 som på fotot från -34. Jag blev minst sagt förtjust när jag hitta min pappa på bilderna.
Jättestort tack igen för allt du skirivit om gamla "kändisar" i byn. Pappa var en väldigt bra berättare så han har pratat om många av dessa personer med kärlek och vräme. Jag njuter och minns när jag läser det du skrivit.
Mvh Erica Gunnarsdotter

Anonym sa...

Ett stort och varmt tack för din kommentar Erika! Jag har hört talas om din pappa tidigare - visst var han också musiker och kompositör?
Allt gott! Anita

Anonym sa...

Flickan längst ner till höger är min faster Rigmor. Hon var dotter till Gunnar Lundberg och syster till min pappa Karl Gunnar